
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,341 |
تعداد مقالات | 16,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,516,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,030,697 |
مقایسه بازیهای چالشی و غیرچالشی بال اشوله هایدلبرگ بالشوله هایدلبرگ بر سطح فعالیت بدنی و لذت از فعالیت در دختران ۹ تا ۱۱ ساله: رویکردهای مبتنی بر بازی | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1403 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.64805.1146 | ||
نویسندگان | ||
ندا محمدویسی1؛ ایوب صباغی2؛ بهروز ابراهیمی* 3 | ||
1دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
2دانشگاه رازی ، کرمانشاه | ||
3آسیب شناسی و رفتار حرکتی، دانشگاه رازی. کرمانشاه. ایران | ||
چکیده | ||
کاهش فعالیت بدنی در کودکان و سبک زندگی کمتحرک ناشی از تغییرات زندگی مدرن، بهعنوان یکی از عوامل اصلی افزایش مشکلات جسمانی و ضعف در مهارتهای حرکتی کودکان شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثرات بازیهای توپی چالشی و غیرچالشی بر میزان فعالیت بدنی و لذت از فعالیت بدنی در کودکان دختر ۹ تا ۱۱ ساله انجام شد. در این مطالعه، ۳۰ دانشآموز دختر از مدارس شهر کرمانشاه بهطور تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره بازیهای توپی بالشوله هایدلبرگ به صورت چالشی و غیرچالشی به مدت 8 هفته (هر هفته 3 جلسه) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه فعالیت بدنی (ضامنی و همکاران، ۱۳۹۸) و مقیاس ارزیابی لذت از فعالیت بدنی (مورانو و همکاران، 2019) بود که به سنجش میزان فعالیت بدنی و میزان لذت از این فعالیتها در دو گروه پرداخته شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که گروهی که در بازیهای چالشی شرکت داشتند، بهطور معنیداری نمرات بالاتری در سطوح فعالیت بدنی و لذت از فعالیت نسبت به گروه غیرچالشی کسب کردند (P<0.05). این نتایج نشان میدهد که بازیهای چالشی، از طریق ایجاد محیطی پویا و جذاب، میتوانند بهعنوان راهکاری مؤثر در افزایش فعالیت بدنی و ایجاد تجربهای مثبت و لذتبخش برای کودکان مورد استفاده قرار گیرند. بهطور کلی، استفاده از این بازیها در درازمدت میتواند به ترویج سبک زندگی سالمتر در کودکان کمک کند و انگیزه بیشتری برای شرکت در فعالیتهای آنان ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت بدنی؛ بازیهای توپی؛ بازیهای چالشی؛ لذت؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |