
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,353 |
تعداد مقالات | 16,536 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,631,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,089,594 |
تاثیر محتوای آموزشی بر ارتقای کارکردهای اجرایی دانش آموزان در درس تربیت بدنی | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1403 اصل مقاله (745.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.64874.1147 | ||
نویسندگان | ||
رزا رهاوی عزآبادی* 1؛ پری خلیلی مرندی2؛ فائزه تقی نژاد مهاجر3 | ||
1گروه رفتار حرکتی ،دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه الزهرا | ||
2دانشگاه مالزی | ||
3کارشناس ارشد رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: ن هدف پژوهش، بررسی تاثیر محتوای آموزشی بر ارتقای کارکردهای اجرایی دانشآموزان در درس تربیتبدنی است. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به صورت نیمه تجربی با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان الشتر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. که 62 نفر با میانگین سنی 76/0± 24/14 بهصورت در دسترس انتخاب شدند ابزار جمعآوری دادهها شامل آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین و آزمون برج لندن است. ابتدا، پیشآزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایشی طی 8 جلسه بازی و فعالیت های کلاسی را مطابق فعالیت و برنامه کامل درسی و بر اساس شش معیار استاندارهای انجمن ملی تربیت بدنی و ورزش داده شد. سپس هر دو گروه در پسآزمون شرکت کردند و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه در سطح معنی داری 05/0>P تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد ارائه محتوای آموزشی درکلاس درس تربیت بدنی در گروه آزمایشی منجر به بهبود کارکرد های اجرایی از جمله برنامهریزی، سازماندهی، توانایی تطبیق راهبردهای شناختی با چالشها و حفظ قوانین شناختی و همچنین مهارت حل مسئله نسبت به گروه کنترل شد. بنابر این رویکرد آموزش توسط معلم و ارائه محتوای اثر بخش در کلاس درس تاثیر بالقوه ای بر ارتقای کارکردهای اجرایی دانشآموزان در درس تربیت بدنی داشت . نتیجهگیری: به طور کلی، نتایج این پژوهش نشان میدهد استفاده از محتوای آموزشی اثر بخش بر ارتقای کارکردهای اجرایی فراگیران تاثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
: استاندارهای انجمن ملی تربیت بدنی و ورزش؛ بازی های کلاسی؛ سوادیدنی؛ طرح درس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |