
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,348 |
تعداد مقالات | 16,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,556,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,045,690 |
مقایسه شایستگی حرکتی ادراکشده و واقعی در افراد دارای برتری جانبی متفاوت | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1403 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.64026.1125 | ||
نویسندگان | ||
معصومه کرمی1؛ جلیل مرادی* 2؛ علیرضا بهرامی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2اراک، دانشگاه اراک، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، کد پستی | ||
3دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعات مهم در تمرین و آموزش مهارت های حرکتی در سطوح پایه بحث برتری جانبی می باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه شایستگی حرکتی ادراکشده و واقعی در افراد دارای برتری جانبی متفاوت بود. روش این پژوهش علی-مقایسهای بود که بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانشآموزان 12 تا 15 ساله شهرستان اراک بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند نمونه ای با حجم 112 دانشآموز شامل 56 نفر چپ برتر و 56 نفر راست برتر انتخاب شدند. برای تعیین برتری جانبی از پرسشنامه ادینبورگ و چاپمن و روش اسمیت و همکاران استفاده شد. شایستگی حرکتی واقعی با استفاده از آزمون شایستگی حرکتی (+KTK3) و شایستگی حرکتی ادراکشده با پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در نوجوانان ارزیابی شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل و در سطح معنیداری 05/0>P با نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که گروه چپ برتر نسبت به گروه راست برتر در شایستگی حرکتی ادراکشده عملکرد بهتری دارد (001/0=p). اما در شایستگی حرکتی واقعی بین دو گروه چپ برتر و راست برتر تفاوت معناداری مشاهده نشد (365/0=p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر احتمالاً برتری جانبی متغیر مهمی جهت مهم شمردن یا تفکیک افراد در هنگام آموزش مهارتهای حرکتی نمی باشد. البته در این زمینه به پژوهشهای بیشتری نیاز است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون KTK3+؛ برتری جانبی؛ شایستگی حرکتی ادراکشده؛ شایستگی حرکتی واقعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |