
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,350 |
تعداد مقالات | 16,527 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,603,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,065,034 |
تاثیر طرد شدن از محل کار بر پنهانسازی دانش؛ نقش میانجی باورهای متقابل | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.64214.1119 | ||
نویسنده | ||
سیف اله اندایش* | ||
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر طرد شدن از محل کار بر پنهانسازی دانش با نقش میانجی باورهای متقابل در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران میباشد. روششناسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران که شامل 158 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش برای سنجش پنهانسازی دانش از پرسشنامه سرنکو و بونتیس (۲۰۱۶)، دادههای مورد نیاز پنهانسازی دانش از پرسشنامهای حاوی 12 گویه که در سه بخش پنهانسازی طفرهآمیز، گنگ بازی کردن، و پنهانسازی منطقی استفاده شد. جهت سنجش باورهای متقابل، از پرسشنامه باورهای متقابل وو و همکاران (2006)، و همچنین برای سنجش طرد شدن از محیط کار از پرسشنامه طرد شدن محل کار فریس و همکاران(2008) استفاده شد. که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد طرد شدن از محل کار بر پنهان سازی دانش تاثیر دارد و همچنین بر باورهای متقابل نیز تاثیر دارد. باورهای متقابل بر پنهانسازی دانش تأثیر دارد. نتیجه: نتایج نشان داد باورهای متقابل به عنوان یک میانجی در رابطه بین طرد شدن از محل کار و پنهانسازی دانش عمل میکند. واژههای کلیدی: پنهانسازی دانش، باورهای متقابل، طرد شدن از محل کار، کتابخانههای دانشگاهی، دانشگاه تهران | ||
کلیدواژهها | ||
پنهانسازی دانش؛ باورهای متقابل؛ طرد شدن از محل کار؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ دانشگاه تهران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |