
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,341 |
تعداد مقالات | 16,472 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,501,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,025,748 |
مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی با استفاده از بازیهای مجازی و روشهای سنتی در مدارس دولتی ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.63850.1176 | ||
نویسندگان | ||
رحمان بدری1؛ پریسا شیخی حصارلو2؛ سیدیاسر هاشمی* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجبشیر،عجبشیر، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجبشیر،عجبشیر، ایران | ||
3استادیار گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب،میاندوآب، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه رویکرد سنتی و بازی مجازی در اثربخشی آموزش ریاضی در مدارس دولتی ابتدایی انجام گرفته است. روش تحقیق بهکار رفته در این پژوهش، روش نیمهتجربی، از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون، همراه با گروه کنترل بود. جامعۀ مورد مطالعه، کلیۀ دانشآموزان مدارس دولتی ابتدایی شهر میاندوآب که در سال تحصیلی 1402 مشغول به تحصیل بودند و نمونۀ آماری پژوهش، شامل 30 نفر از این دانشآموزان بود که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل به تعداد برابر قرارگرفتند. گروهها در چهار جلسه 45 دقیقهای در مورد مفاهیم اشکال هندسی مورد تیمار قرار گرفتند و گروه آزمایشی از فناوری و بازی مجازی برای یادگیری درس اَشکال هندسی استفاده کردند، در حالی که دانشآموزان گروه کنترل از مواد چاپی سنتی به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری استفاده کردند. هر دو گروه آزمون عملکرد تحصیلی (محقق ساخته) را در پیش و پس از تعلیم به عنوان پیشآزمون و پسآزمون کامل کردند. نتایج آزمون T نشان داد که در هر دو گروه با توجه به دانش جدید بدست آمده از اشکال هندسی پس از اتمام تیمار تفاوت آماری معنیداری وجود دارد. همچنین میانگین نمرات گروه آزمایش 16.55 و میانگین نمرات گروه کنترل 13.8 از 18 بود. بر این اساس نتایج نشان میدهد که نقش بازیهای آموزشی مجازی در اثربخشی آموزش در دانشآموزان معنادار است. بر اساس نتایج بدست آمده، استفاده از بازیهای آموزشی مجازی میتواند باعث اثربخشی آموزش در دانشآموزان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای مجازی؛ آموزش مجازی؛ آموزش ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |