
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,341 |
تعداد مقالات | 16,472 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,501,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,025,748 |
بررسی ارتباط میان ادراک راهبردهای آموزشی معلمان با شکوفایی توانایی و از خودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65882.1230 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی1؛ حمیدرضا دهقان* 2؛ محمد عظیمی3؛ الناز کوهی نوده4 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان ادراک از راهبردهای آموزشی معلمان با شکوفایی توانایی و از خودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان بود. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اردبیل بود که برابر 7750 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد نمونه برابر 367 نفر بدست آمد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه راهبردهای آموزشی معلمان توسط عظیمپور (1393)، پرسشنامه شکوفایی توانایی توسطLefrançois & et al (1997) و پرسشنامه ازخودبیگانگی تحصیلی Dillon & Grout (1976) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و ضریب رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که میان ادراک از راهبردهای آموزشی معلمان با شکوفایی توانایی دانشآموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. بدین صورت که محوریت دانشآموز 21/0، آموزش مبتنی بر گروه 17/0، ایجاد تمرکز و انگیزه 16/0، تدارک محیط بهینه 22/0 و آمادهسازی 20/0 تغییرات شکوفایی توانایی دانشآموزان را پیشبینی میکند. همچنین میان راهبردهای آموزشی معلمان با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنیداری دارد و محوریت دانشآموز 12/0-، آموزش مبتنی بر گروه 14/0-، تدارک محیط بهینه 13/0- و آماده سازی 18/0- تغییرات ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت ادراک از راهبردهای آموزشی معلمان میتواند با شکوفایی توانایی دانشآموزان ارتباط داشته باشد و دانشآموزان در سایه تلاشهای معلم برای آموزش بهتر، یادگیری صحیح و در عین حال کیفیت آموزشی بالاتری انگیزه بالاتری خواهند داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای آموزشی؛ شکوفایی توانایی؛ از خودبیگانگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 |