
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,673,667 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر روش تدریس معکوس و آموزش مبتنی بر روش تدریس مشارکتی بر میزان یادگیری خودراهبر دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 23، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.61468.6186 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بشیر گودرزی1؛ سوزان امامی پور* 2؛ شیرین کوشکی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه روانشناسی بالینی و سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به تغییر شیوههای آموزش از معلم محوری به دانشآموز محوری، و وجود خلا در الگوهای آموزش دانشآموز محور، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و روش تدریس مشارکتی بر یادگیری خودراهبر در درس شیمی یک دانشآموزان دختر پایه دهم (دوره دوم متوسطه) انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه (پایهی دهم) یک منطقه از شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ بود که تعداد آنها 600 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن برآورد گردید. با روش نمونهگیری در دسترس 90 نفر از دانشآموز دختر پایه دهم بر اساس معیارهای ورود انتخاب و به روش تصادفی ساده در سه گروه مساوی آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 30 نفر). دانشآموزان گروه آزمایش اول تحت آموزش یادگیری به شیوه معکوس در 8 جلسه 75 دقیقهای و دانشآموزان گروه آزمایش دوم تحت آموزش به شیوه یادگیری مشارکتی در 8 جلسه 75 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری خود راهبر فیشر و همکاران (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. نتایج نشان دهنده این بود که بین اثربخشی آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و روش تدریس مشارکتی بر یادگیری خودراهبر دانشآموزان تفاوت معنادار وجود دارد (0/01≥P ) و اثر گذاری آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس نسبت به آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر میزان یادگیری خودراهبر در دانشآموزان در درس شیمی یک بیشتر بوده است. بنابراین، برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میتوان با برنامهریزیها و بهکارگیری تدابیر وبرگزاری کلاسهای آموزشی به شیوه یادگیری معکوس و مشارکتی میزان یادگیری خودراهبر را در آنها تقویت نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ یادگیری خودراهبر؛ یادگیری مشارکتی؛ یادگیری معکوس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |