| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,690 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,787,712 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,435,926 |
تاملی بر تجارب مدگرایی دختران و عوامل آن، مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نقده | ||
| جامعه شناسی سبک زندگی | ||
| دوره 9، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 11-22 اصل مقاله (1.08 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/sls.2024.19327 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه قاسمی* 1؛ حمزه سلمان پور2؛ ناصر قلی زاده3 | ||
| 1گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشکده روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده، نقده، ایران | ||
| 3وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مد از درون تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی قرن هفده سربرآورده و تبدیل به بخشی از سبک زندگی عموم در سراسر جهان شده است. مدگرایی بخشی از تجربه و زیست نوجوان در عصر حاضر نیز که رسانه بویژه رسانه های خارجی فعالانه آن را تقویت می کنند. رسانههای تصویری و بویژه ماهواره، از مهمترین ابزارهای جهانیسازی محسوب میشوند که در همگون کردن و ادغام فرهنگهای دیگر در فرهنگ غربی سهم مهمی ایفا میکنند. هدف اساسی مقاله پیش رو، فهم تجربه زیسته دختران دانش آموز از مد و مطالعه عوامل موثر بر مدگرایی در بین آنها است. در این مطالعه، از نظریههای رسانه، نظریه های جامعه شناختی مدگرایی و رویکردهای پدیدارشناختی به مد استفاده شده است. این مطالعه در گردآوری داده های کمی و کیفی از روش پیمایشی و پدیدارشناسی تفسیری بهره می برد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای پیرسون و رگرسیون و نیز روش کلایزی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، درآمد، میزان تماشای ماهواره و میزان رضایتمندی با مدگرایی دختران دبیرستانی رابطه داشته و مضامین درماندگی، پوچی، مدگرایی فراغتی و مدگرایی اعتراضی در تجربه زیسته مشارکت کنندگان از مد احصاء گردید. با توجه به گرایش بالای نوجوانان به مدگرایی و آشکار بودن بحران هویت در آنان، شناخت پدیده مد با تمرکز بر تجارب اول شخص (تجارب نوجوانان) و نیازهای مغفول مانده آنان حائز اهمیت است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: ماهواره؛ مدگرایی؛ تجربه زیسته؛ شهرستان نقده | ||
| مراجع | ||
|
ب) منابع انگلیسی
Ashley, Goode, B.A. (2013). Twitter and fashion: A quantitative investigation of the use of twitter as an interactive tool by luxury fashion brands, Presented to the Graduate Council of Texas State University-San Marcos in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of ARTS, San Marcos, Texas
Akbari Mohammad ,Boostani Darioush ,zeadabadi Elham .(2016). The Study of effective factors on the rate of cosmetics use among female students. Volume 7, Issue 4 , January 2016, Pages 437-453 . doi.org/10.22059 [in Persian]
Ayoub, Amir Kavasemi, Hatami, Khadijeh , Aghayari Hir. Tavakkol . (2016). A Study of the Effects of Conformity and Distinguishing on Fashionability (The Case of Undergraduate Students of University of Tabriz). Volume 26, Issue 4 - Serial Number 4January 2016 . Pages 199-212. 20.1001.1.20085745.1394.26.4.11.1[in Persian]
Bing, H. (2014). Current Fashion Buying Among Indian Female Upper-Middle Class with Reference to Tamil Nadu”, International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research Ijmfsmr, No. 6: 117–128.
Elmasry, S. M., & Elsayed, A. E. (2016). The role of fashion programs in arab satellite channels to orienting uneversitis youths for fashion towards increasing''made in Egypt. In International Conference on Technics, Technologies and Education ICTTE (pp. 17-18).
Franklin, A. (2013). Phenomenal dress! A personal phenomenology of clothing. Clothing Cultures, 1(1), 83-91
Jose, Ajay & Saraswatiamma, K.P, (2014), Effectivness of Cartoon Character's in Creating Brand Preferences Among kids, Jornal of Economic Development, Management, IT, Finance & Marketing 6(1), 61-79
Kono, T. (2020). Clothing as an extension of the body: A Phenomenology of clothing under transcultural conditions. Performing the Self and Playing with the Otherness: Clothing and Costuming under Transcultural Conditions, 16.
Hossein Afrasiabi; Hamed Sayarkhalaj; Kaveh Shokohifar.(2016). Social Factors Relative to Fashion Victim Among Youth in City of Yazd. Volume & Issue: Volume 7, Issue 1, October 2016, Pages 1-22[in Persian]
Li, M. (2015). The Lived Body in Heidegger, Merleau-Ponty and Derrida. Louisiana State University and Agricultural & Mechanical College.
Luo, Chao. (2012). Televised Animation's Role of Consumerist Ideologies, Submitted in Partial Fulfillment of Requirements for the Degree of Master of Fine Arts in Animation. Savanna College of Art & Design
Marino, S. (2020). Body, world and dress: Phenomenological and somaesthetic observations on fashion. meta: resaerch in hermeneutics, phenomology and practical philosophy, 12(1), 27-48.
McCarthy, S.R. (2013). the effects of social media on fashion consumption, A thesis submitted to the faculty of The University of Mississippi in partial fulfillment of the requirements of the Sally McDonnell Barksdale Honors College. Oxford Fall.
Niroomand, L., & LATIFI, S. R. (2015). The effect of watching satellite programs in the style of life of adolescent girls aged 15 to 18 district 2 district 6. [in persian].
Naqib Al-Sadat, Seyyed Reza (1990), Globalization and the Tools of Globalization, Women's Strategic Studies, 10, 69-57. [in persian].
Rosignolo, Anna (2017), Phenomenology of Fashion: from Baroque to postmodernity, alma mater studiorum ,universita di bologna, scuola di lettere e beni culturali
Sakkthivel, A. M., Shameem, B., & Mushtaq, S (2020). Does media influence fashion consciousness of Muslim women consumers, evidences from the United Arab Emirates. International Journal of Business Innovation and Research, 22 (4), 523-545.
Smith, R. (2017). Flourishing Fashion: An Interpretive Phenomenological Analysis of the Experience of Wearing a Happy Outfit. I: GM Cseh, MD Smith & W. Piers (red.). In Annual Applied Positive Psychology Symposium (pp. 58-78).
Washida, K. (2012). naze hito wa fuku o kirunoka [Why Do People Wear Clothes?]. Tokyo: Chikuma Shobo.
Yaghoubi, Fatemeh (2019), Investigating the role of virtual social networks in girls' inclination towards fashion and self-grooming, Master's thesis in Social Sciences, Cultural Studies, Faculty of Social Sciences, Department of Social Sciences, | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |
||