
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,350 |
تعداد مقالات | 16,527 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,602,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,064,773 |
توسعه برنامه درسی پاسخگوی رشته علوم تربیتی: مطالعه کیفی عوامل بازدارنده و تسهیل کننده | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.62556.1134 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن حسنی1؛ هایده عاشوری* 2؛ فاطمه احمدبیگی3؛ مرضیه رمضانی4 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران | ||
3علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
برنامه درسی یکی از ساحتهای اصلی و پیشران تحولگرایی و پاسخگویی دانشگاه است، لذا در توسعه و تعالی دانشگاه میبایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رشته علوم تربیتی نیز با توجه به خیل ذینفعان و نقش و تأثیرگذاری قابل توجهی که در جامعه دارد از این امر مستثنا نیست. باوجود دغدغهمندی که در این خصوص وجود دارد، اما تاکنون برنامه درسی رشته علوم تربیتی مبتنی بر معیار پاسخگویی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این تحقیق به منظور پوشش دادن این خلاء، به مطالعه کیفی عوامل بازدارنده و تسهیلکننده توسعه برنامه درسی پاسخگو در رشته علوم تربیتی با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته است. مشارکتکنندگان اعضای هیأت علمی متخصص و صاحبنظر در حوزه برنامهریزی درسی و خبرگان حوزه برنامهریزی آموزش عالی بودند که از این میان، 18 نفر به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری تحلیل مضمون و به منظور اعتباریخشی دادهها، از روش کینگ و هاروکس استفاده شد.نتایج نشان داد که در مجموع 46 کد اولیه، 13 مضمون پایه، 5 مضمون سازماندهنده، ذیل دو مضمون فراگیر عوامل بازدارنده و عوامل تسهیلکننده توسعه برنامه درسی پاسخگو قرار گرفتند. بر این اساس، سه مضمون سازماندهنده شامل: محدودیتها و موانع ساختاری، محدودیتها و موانع نهادی، و محدودیتها و موانع فنی به عنوان مضمون فراگیر عوامل بازدارنده برنامه درسی پاسخگو صورتبندی شدند، و دو مضمون سازماندهند شامل: عوامل توسعهای و شرایط زمینهای بهعنوان مضمون فراگیر عوامل تسهیل کننده برنامهدرسی پاسخگو شناسایی و مورد نظر قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم تربیتی؛ برنامه درسی؛ برنامهدرسی پاسخگو؛ دانشگاه پاسخگو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |