- ابناثیر، عزالدین (1380)، تاریخ کامل، ج 8، ترجمهی سید محمدحسین روحانی و حمیدرضا آژیر، تهران: اساطیر.
- ابناثیر، عزالدین (1381)، تاریخ کامل، ج 9، ترجمهی حمیدرضا آژیر، تهران: اساطیر.
- ابناثیر، عزالدین (1383)، تاریخ کامل، ج 7، ترجمهی حسین روحانی، تهران: اساطیر.
- احمدنژاد، کامل (1369)، تحلیل آثار نظامی گنجوی، تهران: شرکت چاپ و انتشارات علمی.
- ابنندیم، محمد بن اسحاق (1381)، الفهرست، ترجمهی م. رضا تجدد، تهران: اساطیر.
- النرشخی، ابوبکر محمد بن جعفر (1363)، تاریخ بخارا، ترجمهی ابونصر احمد بن محمد بن نصر القبادی، تلخیص محمد بن زفر بن عمر، تصحیح و تحشیهی مدرس رضوی، تهران: توس، چاپ دوم.
- الیاده، میرچا (1372)، تاریخ ادیان، ترجمهی جلال ستاری، تهران: سروش.
- الیاده، میرچا (1374)، اسطوره، رویا، راز، ترجمهی رویا منجم، تهران: انتشارات فکر روز، چاپ اول.
- الیاده، میرچا (1391)، تصاویر و نمادها، ترجمهی محمدکاظم مهاجری، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
- باکلی، یاکوبسن جورون (1373)، «آیین مندایی»، در: آیین گنوسی و مانوی، ویراستهی میرچا الیاده، ترجمهی ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: انتشارات فکر روز، صص104-89.
- بغدادی، ابومنصور عبدالقاهر (1379)، ترجمه الفرق بین الفرق در تاریخ مذاهب اسلام، به اهتمام و ترجمهی محمدجواد مشکور، تهران: اشراقی: نشر صفار.
- بهار، مهرداد (1375)، ادیان آسیایی، تهران: نشر چشمه.
- بیرونی، ابوریحان (1386)، آثارالباقیه، ترجمهی اکبر داناسرشت، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ پنجم.
- پتروسولیانو، یوآن (1373)، «آیین گنوسی از سدههای میانه تا اکنون»، در: آیین گنوسی و مانوی، ویراستهی میرچا الیاده، ترجمهی ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: انتشارات فکر روز، صص73-55.
- پطروشفسکی، ایلیاپاولویچ (1350)، اسلام در ایران (از هجرت تا پایان قرن نهم هجری)، ترجمهی کریم کشاورز، تهران: پیام.
- تاریخ ایران از اسلام تا سلاجقه: از سلسله تحقیقات گروه تاریخ ایران دانشگاه کمبریج (1363)، ج4، گردآورنده: ر. ن. فرای، ترجمهی حسن انوشه، تهران: مؤسسهی انتشارات امیرکبیر.
- تتوی، قاضی احمد و آصفخان قزوینی (1382)، تاریخ الفی (تاریخ هزار ساله اسلام)، تصحیح غلامرضا طباطبایی مجد، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- تیلی، چارلز (1389)، جنبشهای اجتماعی 2004-1768، ترجمهی علی مرشدیزاد، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
- حسن بن علی، ابوعلی (نظامالملک طوسی) (1358)، سیاستنامه (سیرالملوک)، به کوشش جعفر شعار، تهران: بینا، چاپ دوم.
- خواندامیر، غیاثالدین بن همامالدین الحسینی (1380)، تاریخ حبیبالسیر، زیر نظر محمد دبیر سیاقی، تهران: خیام، چاپ چهارم.
- دلاپورتا، دوناتلا و ماریو دیانی (1384)، مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی، ترجمهی محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
- دینوری، ابوحنیفه احمد بن داود (1364)، اخبار الطوال، ترجمهی دکتر محمود مهدوی دامغانی، تهران: نشر نی.
- رئیسنیا، رحیم (1358)، از مزدک تا بعد، تهران: پیام.
- زرینکوب، عبدالحسین (1355)، دو قرن سکوت: سرگذشت حوادث و اوضاع تاریخی ایران در دو قرن اول اسلام از حمله عرب تا ظهور دولت طاهریان، تهران: سازمان انتشارات جاویدان، چاپ پنجم.
- شوالیه، ژان و آلن گربران (1382)، فرهنگ نمادها: اساطیر، رؤیاها، رسوم و ...، ج 2، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
- شوالیه، ژان و آلن گربران (1385)، فرهنگ نمادها: اساطیر، رؤیاها، رسوم و ...، ج 4، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
- شوالیه، ژان و آلن گربران (1387)، فرهنگ نمادها: اساطیر، رؤیاها، رسوم و ...، ج 5، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
- شهرستانی، ابوالفتح محمد بن عبدالکریم (1350)، الملل و النحل، ترجمهی افضلالدین صدر ترکه اصفهانی، بتصحیح و ترجمه و تشحیه سید محمدرضا جلالی نائینی، بیجا: اقبال.
- صدیقی، غلامحسین (1375)، جنبش های دینی ایرانی در قرنهای دوم و سوم هجری، تهران: پاژنگ.
- طبری، محمد بن جریر (1353)، تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، ج 11، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- طبری، محمد بن جریر (1354)، تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، ج 12 و 13، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- طبری، محمد بن جریر (1383)، تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، ج 9، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران: اساطیر، چاپ پنجم.
- فلوتن، فان (1386)، استیلای عرب (شیعه و مهدویت در عهد بنی امیه)، ترجمهی پرویز اذکائی (سپیتمان)، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- لوشر، ماکس (1370)، روانشناسی رنگها، ترجمهی لیلا مهرادپی، تهران: حسام.
- لینگز، مارتین (1391)، رمز و مثال اعلی: تحقیقی در معنای وجود، ترجمهی فاطمه صانعی، تهران: حکمت.
- مادلونگ (1377)، فرقههای اسلامی، ترجمهی ابوالقاسم سرّی، تهران: اساطیر، چاپ اول.
- مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین (1374)، مروج الذهب، ج دوم، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- مقدسی، مطهر بن طاهر (1381)، آفرینش و تاریخ، مقدمه، مجلد اول تا ششم، ترجمه و تعلیقات از محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه، چاپ دوم.
- ناظمیانفرد، علی (1390)، «واکاوی کاربرد رنگ سیاه در میان عباسیان»، در مطالعات تاریخ فرهنگی، س 3، ش 7، بهار، صص 156-137.
- نصر، سید حسین (1384)، علم و تمدن در اسلام، ترجمهی احمد آرام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- نظامی گنجهای، الیاس بن یوسف (1376)، هفت پیکر، با تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: نشر قطره.
- هندرسن، جوزف ل (1359)، اساطیر باستانی و انسان امروز، در: کارل گوستو یونگ، انسان و سمبولهایش، ترجمهی ابوطالب صارمی، تهران: کتاب پایا، چاپ دوم.
- یونگ، کارل گوستاو (1359)، انسان و سمبولهایش، ترجمهی ابوطالب صارمی، تهران: کتاب پایا، چاپ دوم.
- Birren. Faber (1969) "Psychological Implications of Color and Illumination" in: Illuminating Engineering, May, 397-402.
- Hasan. Amna A, Nabiha.S.Mehdi Al-Sammerai and Fakhrul Adabi Bin Abdul Kadir (2011) " How Colours are Semantically Construed in the Arabic and English Culture: A Comparative study" in: English Language Teaching, Vol. 4, No. 3; September, 206-213.
- Yu. Hui-Chih (2014) "A Cross-Cultural Analysis of Symbolic Meanings of Color" in: Chang Gung Journal of Humanities and Social Sciences, 7:1, April, 49-74.
آوانگاری منابع
- Ibn-Āthīr, ‘Izz-al-Dīn (1380), Tārīkh-e Kāmel, J. 8, Tarjome-ye Seyyed Mohammad Hossein Rūḥānī va Hamid-Rezā Āzhīr, Tehrān: Asātīr.
- Ibn-Āthīr, ‘Izz-al-Dīn (1381), Tārīkh-e Kāmel, J. 9, Tarjome-ye Hamid-Rezā Āzhīr, Tehrān: Asātīr.
- Ibn-Āthīr, ‘Izz-al-Dīn (1383), Tārīkh-e Kāmel, J. 7, Tarjome-ye Hossein Rūḥānī, Tehrān: Asātīr.
- Ahmadnejād, Kāmil (1369), Taḥlīl-e Āsār-e Nezāmī-ye Ganjavī, Tehrān: Sherkat-e Chāp va Enteshārāt-e Elmi.
- Ibn-Nadīm, Mohammad bin Esḥāq (1381), Al-Fihrist, Tarjome-ye M. Rezā Tajaddod, Tehrān: Asātīr.
- Al-Narshakhī, Abū-Bakr Mohammad bin Ja‘far (1363), Tārīkh-e Bokhārā, Tarjome-ye Abūnasr Ahmad bin Mohammad bin Nasr al-Qobādī, Talkhīs Mohammad bin Zafr bin ‘Omar, Taṣḥīḥ va Taḥshīye-ye Modarres Rezvī, Tehrān: Tūs, Chāp-e Dovvom.
- Eliāde, Mircha (1372), Tārīkh-e Adiyān, Tarjome-ye Jalāl Setāri, Tehrān: Sorush.
- Eliāde, Mircha (1374), Ostūreh, Royā, Rāz, Tarjome-ye Royā Monajem, Tehrān: Enteshārāt-e Fekr-e Ruz, Chāp-e Avval.
- Eliāde, Mircha (1391), Tasāvir va Namādhā, Tarjome-ye Mohammad-Kāzem Mohājerī, Tehrān: Bengāh-e Tarjome va Nashr-e Ketāb-e Pārseh.
- Bākli, Yākūbsen Jūron (1373), “Āyīn-e Mandā’ī”, Dar: Āyīn-e Gnosī va Mānawī, Virāste-ye Mircha Eliāde, Tarjome-ye Abol-Qāsem Esmā‘īl-Pūr, Tehrān: Enteshārāt-e Fekr-e Ruz, 89-104.
- Baghdādī, Abū-Mansūr ‘Abd al-Qāher (1379), Tarjome-ye Al-Farq Bayn al-Furūq dar Tārīkh-e Mazāheb-e Eslām, Be Eḥtemām va Tarjome-ye Mohammad-Javād Mashkūr, Tehrān: Eshrāqī: Nashr-e Safār.
- Bahār, Mehrdād (1375), Adiyān-e Āsiyā’ī, Tehrān: Nashr-e Cheshmeh.
- Bīrūnī, Abū-Rayḥān (1386), Āsār-al-Bāqīye, Tarjome-ye Akbar Dānā-Sar-Asht, Tehrān: Mo’assese Enteshārāt-e Amīr Kabīr, Chāp-e Panjom.
- Petrosuliano, Yūān (1373), “Āyīn-e Gnosī az Sadehā-ye Miyāneh tā Aknoon”, Dar: Āyīn-e Gnosī va Mānawī, Virāste-ye Mircha Eliāde, Tarjome-ye Abol-Qāsem Esmā‘īl-Pūr, Tehrān: Enteshārāt-e Fekr-e Ruz, 55-73.
- Petroshefskī, Ilia Pavlovich (1350), Eslām dar Irān (az Hejrat tā Pāyān-e Qarn-e Nohem-e Hejrī), Tarjome-ye Karim Keshāvarz, Tehrān: Payām.
- Tārīkh-e Irān az Eslām tā Salājegheh: az Selsele-ye Taḥqīqāt-e Gorūh-e Tārīkh-e Irān-e Dāneshgāh-e Cambridge (1363), J. 4, Gardāvarande: R. N. Fray, Tarjome-ye Hasan Anūshe, Tehrān: Mo’assese Enteshārāt-e Amīr Kabīr.
- Tatūī, Qāzī Ahmad va Āṣef-Khān Qazvīnī (1382), Tārīkh-e Alfi (Tārīkh-e Hezār Sāleh-ye Eslām), Taṣḥīḥ: Gholām-Rezā Tabātabā’ī Majd, Tehrān: Sherkat-e Enteshārāt-e Elmi va Farhangī.
- Tīlī, Chārlz (1389), Jonbesh-hā-ye Ejtemā‘ī 2004-1768, Tarjome-ye ‘Alī Morshedī-Zād, Tehrān: Dāneshgāh-e Emām Sādeq (a).
- Hasan bin ‘Alī, Abū-‘Alī (Nezām-al-Molk Tūsī) (1358), Siyasat-Nāmeh (Sīr-al-Molūk), Be Koshesh-e Jafar Sho‘ār, Tehrān: Bī-Nā, Chāp-e Dovvom.
- Khwand-Amīr, Ghyās-al-Dīn bin Hemām-al-Dīn al-Ḥoseynī (1380), Tārīkh-e Ḥabīb-al-Sīr, Zīr-e Nazar Mohammad Dabīr-Sīāqī, Tehrān: Khayyam, Chāp-e Chahārom.
- Dela Porta, Donatella va Māriū Diyānī (1384), Moqaddame-’ī bar Jonbesh-hā-ye Ejtemā‘ī, Tarjome-ye Mohammad-Taqī Delfroz, Tehrān: Kavīr.
- Dīnūrī, Abū-Hanīfe Ahmad bin Dāvod (1364), Akhbār al-Ṭiwāl, Tarjome-ye Dr. Mahmoud Mahdavi Dāmghānī, Tehrān: Nashr-e Nī.
- Ra’īs-Nīyā, Rahīm (1358), Az Mozdak tā Ba‘ad, Tehrān: Payām.
- Zarrin-Kūb, ‘Abdolḥossein (1355), Do Qarn Sokūt: Sargozasht-e Ḥavādesh va Owzā‘-e Tārīkhī-ye Irān dar Do Qarn-e Avval-e Eslām az Ḥamle-ye ‘Arab tā Zohūr-e Dowlat-e Tāherīān, Tehrān: Sāzmān-e Enteshārāt-e Jāvīdān, Chāp-e Panjom.
- Chevalier, Zhān va Alen Gerbran (1382), Farhang-e Namādhā: Ostūreh, Royāhā, Rosom va…, J. 2, Tarjome va Taḥqīq: Sūdābeh Fazā’īlī, Tehrān: Jeyhūn.
- Chevalier, Zhān va Alen Gerbran (1385), Farhang-e Namādhā: Ostūreh, Royāhā, Rosom va…, J. 4, Tarjome va Taḥqīq: Sūdābeh Fazā’īlī, Tehrān: Jeyhūn.
- Chevalier, Zhān va Alen Gerbran (1387), Farhang-e Namādhā: Ostūreh, Royāhā, Rosom va…, J. 5, Tarjome va Taḥqīq: Sūdābeh Fazā’īlī, Tehrān: Jeyhūn.
- Shahrestānī, Abūl-Fath Mohammad bin ‘Abd al-Karīm (1350), Al-Milal wa al-Niḥal, Tarjome-ye Afẓal-al-Dīn Ṣadr-e Torkeh Esfahānī, Be Taṣḥīḥ va Tarjome va Taḥshīye-ye Seyyed Mohammad-Rezā Jalālī Nā’īnī, Bī-Jā: Iqbāl.
- Ṣedīqī, Gholām-Ḥossein (1375), Jonbesh-hā-ye Dīnī-ye Irānī dar Qarn-hā-ye Dovvom va Sevom-e Hejrī, Tehrān: Pāzhang.
- Ṭabarī, Mohammad bin Jarīr (1353), Tārīkh-e Ṭabarī yā Tārīkh al-Rusul va al-Molūk, J. 11, Tarjome-ye Abol-Qāsem Pāyande, Tehrān: Enteshārāt-e Bonyād-e Farhang-e Irān.
- Ṭabarī, Mohammad bin Jarīr (1354), Tārīkh-e Ṭabarī yā Tārīkh al-Rusul va al-Molūk, J. 12 va 13, Tarjome-ye Abol-Qāsem Pāyande, Tehrān: Enteshārāt-e Bonyād-e Farhang-e Irān.
- Ṭabarī, Mohammad bin Jarīr (1383), Tārīkh-e Ṭabarī yā Tārīkh al-Rusul va al-Molūk, J. 9, Tarjome-ye Abol-Qāsem Pāyande, Tehrān: Asātīr, Chāp-e Panjom.
- Fluten, Fān (1386), Estelā-ye ‘Arab (Shī‘a va Mahdavīyat dar ‘Ahd-e Bani Umayyah), Tarjome-ye Parviz Azkā’ī (Sepitman), Tehrān: Anjoman-e Āsār va Mofākher Farhangī.
- Lūsher, Māks (1370), Ravān-Shenāsī-ye Rang-hā, Tarjome-ye Leilā Mehrād-Pay, Tehrān: Hesām.
- Lings, Mārtīn (1391), Ramz va Mesāl-e A‘lā: Taḥqīqī dar Ma‘nā-ye Vojūd, Tarjome-ye Fāṭemeh Sāne‘ī, Tehrān: Ḥekmat.
- Madlong (1377), Ferqeh-hā-ye Eslāmī, Tarjome-ye Abol-Qāsem Sarrī, Tehrān: Asātīr, Chāp-e Avval.
- Mas‘ūdī, Abūl-Ḥasan ‘Alī bin Hossein (1374), Morawwij al-Dhahab, J. 2, Tarjome-ye Abol-Qāsem Pāyande, Tehrān: Sherkat-e Enteshārāt-e Elmi va Farhangī.
- Moqaddasī, Moṭahhar bin Tāher (1381), Āfarīnish va Tārīkh, Moqaddame, Mojallad-e Avval tā Sheshom, Tarjome va Ta‘līqāt: Mohammad-Rezā Shafī‘ī Kadkanī, Tehrān: Āgāh, Chāp-e Dovvom.
- Nāẓemīān-Fard, ‘Alī (1390), “Vākā-vī Kārbord-e Rang-e Sīāh dar Miyān-e ‘Abbāsīān”, Dar: Motāle‘āt-e Tārīkh-e Farhangī, S. 3, Sh. 7, Bihār, 137-156.
- Naṣr, Seyyed Hossein (1384), ‘Elm va Tamaddon dar Eslām, Tarjome-ye Ahmad Arām, Tehrān: Sherkat-e Enteshārāt-e Elmi va Farhangī.
- Nezāmī-ye Ganjavī, Elyās bin Yūsuf (1376), Haft Peykar, Bā Taṣḥīḥ va Ḥavāshī-ye Hasan Vahīd Dastgerdī, Be Koshesh-e Sa‘īd Ḥamidīān, Tehrān: Nashr-e Qatreh.
- Henderson, Joseph L. (1359), Ostūreh-hā-ye Bāstānī va Ensān-e Emrūz, Dar: Kārl Gūsto Yūng, Ensān va Symbol-hāyash, Tarjome-ye Abū-Ṭāleb Ṣāremī, Tehrān: Ketāb-e Pāyā, Chāp-e Dovvom.
- Yūng, Kārl Gūstav (1359), Ensān va Symbol-hāyash, Tarjome-ye Abū-Ṭāleb Ṣāremī, Tehrān: Ketāb-e Pāyā, Chāp-e Dovvom.
English / International Articles
- Birren, Faber (1969) "Psychological Implications of Color and Illumination" in: Illuminating Engineering, May, 397-402.
- Hasan, Amna A., Nabiha S., Mehdi Al-Sammerai, Fakhrul Adabi Bin Abdul Kadir (2011) "How Colours are Semantically Construed in the Arabic and English Culture: A Comparative Study" in: English Language Teaching, Vol. 4, No. 3, September, 206-213.
- Yu, Hui-Chih (2014) "A Cross-Cultural Analysis of Symbolic Meanings of Color" in: Chang Gung Journal of Humanities and Social Sciences, 7:1, April, 49-74.
|