تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,042 |
میزان مشابهت ساختاری موضوعات حوزه علم اطلاعات در دانشگاه شهید چمران اهواز با ایران و جهان | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.64829.1123 | ||
نویسندگان | ||
شهناز خادمی زاده* 1؛ رقیه قضاوی2؛ مریم آقائی3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان مشابهت ساختاری موضوعات حوزه علماطلاعات در دانشگاه شهید چمران اهواز با ایران و جهان انجام شدهاست. روششناسی: پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علمسنجی به شمار میرود. جامعه آماری شامل پژوهشهای مرتبط با پژوهشگران رشته علماطلاعات دانشگاه شهیدچمران، ایران و کل جهان در پایگاه Web of Science میباشد. به منظور بررسی همسویی موضوعی روش خوشهبندی به وسیله نرمافزار VOSviewerانجام گردید. در انتها نیز به منظور تعیین میزان همسویی پژوهشهای هر یک از حوزههای علماطلاعات در دانشگاه شهید چمران با کشور ایران و جهان، از شاخص مشابهت ساختاری موضوعات استفاده شدهاست. یافتهها: نقشههای همرخدادی موضوعات علماطلاعات در جهان، ایران و دانشگاه شهیدچمران مورد بررسی قرارگرفتند. در بحث مشابهتساختاری، دانشگاه شهیدچمران از سال 2006 تا 2010 دارای بیشترین مشابهتساختاری در بازههای مختلف با ایران بودهاست. همچنین دانشگاه شهیدچمران، در سالهای 2016 به بعد در رشته علماطلاعات پژوهشهایی همراستا با جهان انجام داده است. مشابهتساختاری ایران با جهان نیز از سال 2016 به بعد دارای بالاترین میزان با مقدار مشابهت ساختاری 11.92% بودهاست. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند دستاوردهایی مانند توجه به همسویی پژوهشها با جهان برای پژوهشگران رشته علم اطلاعات در ایران داشته باشد و به پژوهشگران این حوزه کمک میکند که با موضوعات جدید رشته آشنا شوند و در راستای نیازهای آموزشی و پژوهشی خود تصمیمگیری بهتری داشته باشند. اصالت و ارزش: بررسی روند موضوعات پژوهشی در یک رشته معین نه تنها بینشی از زمینههای غالب، نوآوری و پیشرفت آن حوزه را ارائه میدهد، بلکه اصالت و ارزش قابل توجهی نیز دارا است. | ||
کلیدواژهها | ||
مشابهت ساختاری؛ علم اطلاعات؛ علم سنجی؛ خوشه بندی؛ دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |