تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,973 |
بررسی عددی عملکرد محفظه احتراق قوطی-حلقوی در شرایط مختلف عملکردی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.60407.3378 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد بزاززاده* 1؛ جلیل فریدونی2؛ محمدحسین محمدی3 | ||
1دانشگاه صنعتی مالک اشتر- مجتمع مکانیک و هوافضا | ||
2مجتمع مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان | ||
3مجتمع مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان | ||
چکیده | ||
امروزه مطالعات گستردهای در مورد آیرودینامیک داخلی یک محفظه احتراق و اثرات حاصله که توسط اجزای پاییندست تجربه خواهد شد، وجود دارد. در کار حاضر یک قطاع 60 درجهای از محفظه احتراق قوطی-حلقوی مربوط به یک موتور توربوپراپ، شبیهسازی عددی شده است. در اینکار برخلاف کارهای قبلی، روی شبیهسازی احتراق و جریان احتراقی درون محفظه تمرکز شده است و بدین منظور با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی، جریان هوای عبوری در اطراف محفظه و جریان احتراقی درون لاینر، با توجه به شرایط مختلف عملکرد موتور، شامل حالتهای کروز و برخاست، شبیهسازی شده و پارامترهای عملکردی مهم از قبیل افت فشار سکون و توزیع دمای خروجی، استخراج گردیده است. به منظور شبیهسازی اغتشاش جریان از مدل K-ɛ و برای جریان احتراقی از مدل اضمحلال اِدی (EDM) استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که افت فشار محفظه در شرایط مختلف، در محدوده 2 تا 5% بوده و فاکتور الگو نیز در حدود 6/0 میباشد. مقایسه این نتایج با دادههای حاصل از تستهای اتمسفریک، بیانگر آن است که نتایج بدست آمده، تطابق نسبتا مناسبی با دادههای حاصل از آزمایش داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
محفظه احتراق؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ آیرودینامیک داخلی؛ موتور توربوپراپ؛ لاینر؛ تست شرایط جوی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |