تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,037 |
Rational Religion in the Modern World: Hegel's Conception and 21st-Century Modernity | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.63121.3851 | ||
نویسندگان | ||
حسین اسفندیار* 1؛ علی فلاح رفیع2 | ||
1دکتری فلسفه اسلامی پژوهشگر مدعو دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
2گروه حکمت و فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فلسفهی دین هگل در پی پرورش مفهومی از دین است که به انسجام درون یک جامعه مدرن که در حال تحول و تنوع است، کمک میکند. روح مطلق محور مرکزی فلسفهی هگل است. او به بررسی تجلیات روح مطلق در طول تاریخ در هنر، دین و فلسفه میپردازد. هگل بررسی میکند که چگونه تکامل دین و ادغام آن در فلسفه میتواند توجیهی عقلانی برای آموزههای اصیل دین در دنیای مدرن ارائه دهد. او همچنین تلاش میکند نقش دین را در مراحل خودآگاهی روح مطلق نشان دهد. پرسش اصلی این پژوهش بررسی این است که چگونه دین در نظام فلسفی هگل به شکلی که برای مدرنیته و عصر مدرن مناسب باشد، عقلانی میشود. این پژوهش که به روش تحلیلی انجام شده است، به نتایج کلیدی زیر دست یافته است: تنها یک دین کامل که با فلسفه مطلق در هماهنگی است، خودآگاهی انسان به عنوان یک روح خودآگاه را شکل میدهد. به گفته هگل، تنها مسیحیت لوتری با آموزههای تجسد و تثلیث میتواند تعیین تاریخی روح را با مطلقیت آن آشتی دهد. بنابراین، آموزههای تجسد و تثلیث به تحقق دین مطلق منجر میشوند. علاوه بر این، تفسیر عقلانی هگل از مسیحیت به اتحاد دین و عقل مدرن، سکولاریزاسیون دین، منجر میشود. این نگاه انتقاداتی را در پی دارد که تلقی هگل را ناتمام می گذارد ازجمله: تعریف محدود از دین، تمرکز بر مسیحیت و عدم آگاهی کافی از اسلام، تناقضات درونی دیالکتیکی،سکولاریزاسیون و تهی شدن دین از قدسیت خود. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی روح؛ روح مطلق؛ دین مطلق؛ مسیحیت؛ مدرنیته؛ هگل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |