تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,027 |
بررسی عددی تاثیر زاویه حمله ایرفویل و فاصله افقی بین سیلندر دایروی و ایرفویل بر سرعت متوسط بیبعد، گردابه، ضریب درگ، سرعت نقصانی و پهنای دنباله در رژیم جریان توربولانس | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.62483.3437 | ||
نویسندگان | ||
میترا یادگاری* 1؛ امیر بک خوشنویس2؛ رضا عباسپور3 | ||
1دانشگاه صنعتی اسفراین | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
3دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار | ||
چکیده | ||
اکثر ترکیبهای مهندسی به صورت مجموعهای از دو یا چند جسم جریان بند و خط جریانی نزدیک به هم در معرض جریان هستند. قرارگیری چند جسم با فاصله نزدیک به هم، منجر به تداخل دنباله میشود. این پدیده با تحت تاثیر قرار دادن فیزیک جریان، باعث تغییر در میدان اطراف دنباله پشت اجسام، مشخصههای دینامیکی آنها، پیچیدگی جریان و ایجاد اغتشاشات صوتی میشود. بدین منظور در پژوهش حاضر به بررسی سرعت متوسط، گردابه، ضریب پسا، سرعت نقصانی و پهنای دنباله درعدد رینولدز 50000 در پیکربندی استوانه- ایرفویل پرداخته شده است. فاصله بین استوانه و ایرفویل 10و6 ،2 G/D = و زوایای حمله ایرفویل 0 ،5 و 10 درجه در نظر گرفته شده است. از جمله کاربردهای استوانه- ایرفویل میتوان به سیستمهای خنک کننده، سکوهای دریایی، مبادله کن گرمایی، راکتورهای هستهای و ستونهای حفاری اشاره کرد. نتایج حاصل بیانگر آن است که با افزایش فاصله بین استوانه و ایرفویل، سرعت نقصانی 43% کاهش مییابد. پهنای دنباله با افزایش زاویه حمله و فاصله افقی به ترتیب 32% و 34% افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تداخل دنباله؛ استوانه - ایرفویل؛ ضریب پسا؛ سرعت متوسط؛ زاویه حمله؛ گردابه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |