| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,423 |
| تعداد مقالات | 17,550 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,873,364 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,858,337 |
نقش فرهنگ و رسانههای نوین در جنگ ترکیبی در عصر پسا حقیقت | ||
| تاریخ فرهنگ ایران | ||
| مقاله 11، دوره 2، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 15-29 اصل مقاله (735.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ihc.2025.63605.1009 | ||
| نویسندگان | ||
| جواد علی پور1؛ هاتف پوررشیدی* 2 | ||
| 1گروه علوم سیاسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2استادیار علوم ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| مفهوم جنگ ترکیبی از جنگ جهانی دوم توسط اندیشمندان علوم سیاسی و ارتباطات همواره استفاده شده و با تغییر ابزارهای جنگی و ارتباطی دچار تغییر و تحول شده است. منظور از این مفهوم در جنگ جهانی دوم، ترکیب نیروی دریایی، زمینی و هوایی بوده است. امروزه در دنیایی رسانهای شده و جهانی شده، میدان نبردها و درگیریها به دلیل ظهور ابزارهای ارتباطی و جنگی جدید عوض شده است. بخش عمده درگیریها در فضای رسانهای و در دنیای مجازی در قالب تهاجم فرهنگی توسط ابزارهایی با عنوان رسانههای نوین صورت میگیرد. جنگ ترکیبی با ظهور و توسعه رسانههای نوین در عصر پسا حقیقت روز به روز پیچیدهتر میشود. بنابراین، این مقاله در چهارچوب «نظریه صدا» به روش مطالعه اسنادی و با هدف بررسی جایگاه فرهنگ و رسانههای جدید در جنگ هیبریدی تلاش میکند به این پرسش پاسخ دهد که فرهنگ و رسانههای جدید در جنگ هیبریدی در عصر پسا حقیقت چه نقشی ایفا میکنند و رسانههای جدید چگونه حقیقت را برساخته میکنند؟ یافته-های تحقیق حاکی از این است که ظهور دورهای تحت عنوان پسا حقیقت با استفاده از ابزارهای اطلاعرسانی متعدد و تولید و ارائه روایتهای متعدد و متنوع در بستر فرهنگ، نه تنها مرجعیت فرهنگ ملی و بومی و رسانههای رسمی را از بین برده، بلکه شرایط اجرای جنگهای هیبریدی را آسانتر کرده و زمینه را برای مداخله و تهاجم فرهنگی فراهم کرده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رسانههای نوین؛ جنگ هیبریدی؛ پسا حقیقت؛ نظریه صدا؛ فرهنگ ایران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |
||