تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,995 |
طراحی و مدلسازی کنترلر دوسطحی Fuzzy-PID با استراتژی min-max برای مدل ترمودینامیکی موتور توربوجت یک جت آموزشی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.61609.3410 | ||
نویسندگان | ||
مهدی جهرمی* ؛ محسن شجاعی؛ سید حسین ساداتی؛ افشین ولیمحمد | ||
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش یک مدلسازی دقیق از رفتار ترمودینامیکی موتور توربین گاز با کاربرد در جت آموزشی انجام شده است که در آن دینامیک حجم، دینامیک محور و اثرات تغییر ارتفاع و عدد ماخ لحاظ شده است. برای دستیابی به حفظ موتور در بازه عملکردی مطلوب، کنترلر دوسطحی هیبریدی فازی -PID در محیط نرمافزاری با هدف بررسی اثربخشی روش طراحی صورتگرفته است. این کنترلر تمامی رفتار ترمودینامیکی غیرخطی و تغییرات ماخ/ارتفاع را به طور مطلوب کنترل میکند. حلقه محافظتی برای محافظت در مقابل خاموشی موتور، افزایش شدید دما و سرج با استفاده از استراتژی Min-Max با کنترلر جفت شده است که پاسخ کنترلر را به موتور میرساند و از آسیب دیدن موتور جلوگیری میکند. این مدل توانایی شبیهسازی عملکرد موتور در هر دو شرایط گذرا و پایا را دارد. پس از اعتبارسنجی مدل با استفاده از نرمافزار Gasturb 13 که بیشینه خطای %8.76 را نشان میدهد، نتایج شبیهسازی حاکی از توانمندی کنترلر هیبریدی دوسطحی در سناریوهای مختلف پروازی بر اساس میانگین زمان نشست %26 کوتاهتر، زمان برخاست %21.5 کوتاهتر و نداشتن خطای ماندگار در مقایسه با کنترل متداول PID است. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور توربین گاز؛ مدلسازی ترمودینامیکی؛ استراتژی کنترلی min-max؛ کنترلر دوسطحی؛ کنترلر منطق فازی؛ کنترلر PID | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |