تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,407 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,006 |
عوامل وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی؛ نقش زمینهای عوامل شناختی و فردی و میانجیهای رفتاری-اجتماعی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.62902.1098 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه حاجی علی اکبری1؛ حسین احمدی* 2؛ علی ذوالقدر3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید بهشتی زنجان)، تهران: ایران | ||
3دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: وابستگی به فضایمجازی شکلی از آسیب در ارتباطات مجازی است که یکی از عوامل برساخت دانش زندگی روزمره محسوب میشود. هدف پژوهش بررسی عوامل وابستگی دانشآموزان به فضایمجازی با تاکید بر نقش عوامل شناختی و فردی و میانجیهای رفتاری-اجتماعی است. روششناسی: مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری دانشآموزان متوسطه اول شهر زنجان در سالتحصیلی 1402-1401 بودهاند که 20951 نفر میباشند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده، و در نهایت 1487 نفر به پرسشنامه آنلاین پاسخ دادهاند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تایید گردیده و دادهها با استفاده از روشهای آماری مناسب توصیف و تحلیل شدهاند. برای عملیات آماری مناسب از نرمافزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافتهها: عوامل زمینهای (نیازهای آموزشی، ارتباطی و همسالان؛ جامعهپذیری و دانش مجازی) و میانجی (پنهانکاری، افسردگی، اختلال روابط خانوادگی، سبکزندگی و انزوا) تعیینکننده وابستگی به فضایمجازی در بین دانشآموزان است. آثار مستقیم (0.42) و غیرمستقیم (0.63) بدست آمده است. مدل پیشنهادی محققان با ضریب تعیین 0.664 و معنیداری زیر 0.001 مورد تأیید است. نتایج: نیازهای مختلف دانشآموزان (بهاستثنای نیاز آموزشی)، و آگاهی از فضایمجازی هم به شکل مستقیم و هم از طریق عوامل واسطهای بر وابستگی فضایمجازی اثرگذار هستند. اصالت و ارزش: وابستگی به فضایمجازی آسیب مهمی در حوزه تولید دانش شخصی محسوب میشود که تحت تاثیر عوامل مختلف زمینهای شناختی و فردی و میانجیهای رفتاری-اجتماعی عمل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
وابستگی به فضای مجازی؛ اعتیاد به اینترنت؛ دانشآموزان؛ سبک زندگی؛ دانش فضای مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |