تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,717,526 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,382,904 |
چیره دستان در کلاسهای چندپایه: رمز ماندگاری معلمان با تجربه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63111.1153 | ||
نویسنده | ||
زاهد فرجی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ماندگاری معلمان باتجربه در کلاسهای چندپایه و مناطق محروم، گامی مهم در جهت عدالت آموزشی است. با وجود چالشهای این کلاسها، برخی معلمان آنها را به مدارس تکپایه و شهری ترجیح میدهند. این پژوهش تجارب این معلمان در سال تحصیلی 1402-1403 را بررسی میکند. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. معلمان چندپایه استان کردستان که حداقل 15 سال سابقه تدریس در کلاس چندپایه را دارند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. نمونهگیری هدفمند و از نوع نظری بوده است. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمه-ساختاریافته استفاده شد و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت؛ برای اطمینان، پس از اشباع نظری با سه نفر دیگر فرآیند مصاحبه ادامه پیدا کرد. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها پیاده شد جهت تایید روایی و اطمینان پذیری، یافته ها به شرکت کنندگان ارائه می شدند و نظراتشان دریافت می شد سپس با استفاده از روش تحلیل سه مرحلهای (پایه، سازماندهنده و فراگیر) استرید- استرلینگ 2001 و به کمک نرم افزار MAXQDA مضامین استخراج گردید. یافتهها شامل سه مضمون فراگیر و نه مضمون سازماندهنده: شامل خودسالاری (افزایش آزادی عمل، تقلیل کنترل و فزونی جایگاه)، چیرهدستی(آگاهی، طرحریزی، دانشورانه و توانمندی دانشاموز) و باورمندی به کلاس چندپایه(وفاداری به روستا و بیآلایشی) میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که کلاسهای چندپایه، با وجود کمبود امکانات، مزایا و فرصتهای متنوعی برای معلمان باتجربه فراهم میکنند که در کلاسهای تکپایه و شهری به سختی امکان وقوع دارد. این معلمان اختیار عمل بیشتر دارند، کمتر مورد بازرسی قرار میگیرند و خلاقیت در این کلاسها بیشتر شکوفا میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ماندگاری معلم؛ کلاس چندپایه؛ مناطق محروم؛ عدالت آموزشی؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |