تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,834 |
پیشبینی مشغولیت تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک ازکلاس آنلاین، هیجانهای کلاسی و خودکارآمدی رایانه. | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64276.1183 | ||
نویسندگان | ||
کاظم دلروز* 1؛ وکیل آژیده2؛ فریبرز نیکدل3؛ سیده سعیده موسوی4 | ||
1گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه نهران، دانشگاه تهران، ایران | ||
3گروه روانشناسی و علوم تربیتی، داشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
4دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ادراک از کلاس آنلاین و هیجانهای کلاسی مثبت و منفی و خودکارآمدی رایانه در پیشبینی مشغولیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج صورت گرفت. روشها: در قالب یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از لینک پرسشنامه، 375 نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج به پرسشنامه پاسخ دادند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه ادراک از محیط کلاس (جنتری وگابل، 2002)، هیجان کلاسی (پکران، 2011)، مشغولیت تحصیلی (ریو، 2013) و خودکارآمدی رایانه (ترک زاده، 2006) گردآوری شد. آلفای کرونباخ پرسشنامهها دوباره محاسبه شد (مشغولیت تحصیلی، 928/0؛ ادراک از کلاس آنلاین، 945/0؛ هیجان کلاسی، 894/0؛ خودکارآمدی رایانه، 911/0) و دادهها با استفاده از روشهای آماری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی برآورد شده که نشاندهنده این موضوع است که متغیرهای پیشبین مدل (خودکارآمدی رایانه، ادراک از کلاس و هیجان کلاس) با همکاری یکدیگر توانستهاند حدود 3/88 درصد از تغییرات متغیر ملاک مشغولیت تحصیلی را تبیین کند. لذا بر اساس یافتهها، از لحاظ آماری ابعاد ادراک از کلاس، هیجان مثبت و هیجان منفی و خوکارآمدی یارانه بر مشغولیت تحصیلی تاثیر معنادار دارد و میتوانند مشغولیت تحصیلی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: بنابراین، تقویت ادراک مثبت از کلاس آنلاین، افزایش هیجانهای مثبت، کاهش هیجانهای منفی و بهبود خودکارآمدی رایانه میتواند به افزایش مشارکت تحصیلی دانشجویان کمک کند و در بهبود طراحی دورههای آموزشی مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از کلاس؛ هیجان مثبت و منفی کلاسی؛ خودکارآمدی رایانه؛ مشغولیت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |