تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,315 |
تعداد مقالات | 16,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,731,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,411,164 |
تاثیرعملیات کشاورزی پایدار بر کارایی فنی تولید گندم دیم درشهرستان سقز | ||
دانش کشاورزی وتولید پایدار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/saps.2024.59508.3145 | ||
نویسندگان | ||
قادر دشتی* 1؛ پری ناز چاوشی2؛ جبرئیل واحدی2؛ الهام رحمانی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اهداف: یک سیستم تولیدی کشاورزی، زمانی از لحاظ اقتصادی پایدارتر خواهد بود که کارایی وبهرهوری کل آن نسبت به سیستم دیگر بیشتر باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر ارزیابی تاثیر عملیات کشاورزی پایدار بر کارایی فنی تولید گندم دیم شهرستان سقز میباشد. مواد و روشها: جهت رسیدن به هدف پژوهش، از رهیافت مرزی تصادفی، استفاده به عمل آمد و تابع تولید ترانسلوگ تخمین زده شد. با تعیین میزان کارایی فنی مزارع تاثیر عملیات کشاورزی پایدار بر کارایی از طریق برآورد مدل رگرسیونی توبیت مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها و اطلاعات موردنیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از ۲۷۱ کشاورز گندمکار شهرستان سقز جمعآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین کارایی فنی گندمکاران برابر با ۲۰/۶۲ درصد میباشد. بدینترتیب کشاورزان می-توانند با همان مقادیر نهادههای در دسترس، مقدار تولید را حدود ۳۸ درصد افزایش دهند. بر اساس نتایج حاصله، عوامل سن، تحصیلات، میزان سطح زیرکشت و مولفههای کشاورزی پایدار شامل رعایت تناوب زراعی، شخم حفاظتی، باقی گذاشتن کاه و کلش و آیش تاثیر معنیداری بر کارایی فنی نشان دادند. نتیجهگیری: میزان میانگین کارایی تولید گندمکاران حاکی از آن است که بستر مناسبی برای افزایش تولید و کاهش بکارگیری نهادههای مضر نظیر کودها و سموم شیمیایی برای نیل به کشاورزی پایدار وجود دارد. نظر به تاثیر مثبت عوامل تحصیلات و سطح زیرکشت و مولفههای کشاورزی پایدار، ارتباط بیشتر با زارعین با تحصیلات بالاتر و دارای مزارع بزرگتر و نیز رعایت اصول کشاورزی پایدار میتواند به ارتقای کارایی و بهبود بهرهوری عوامل تولید کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
رهیافت مرزی تصادفی؛ سقز؛ کارایی فنی؛ کشاورزی پایدار؛ گندم؛ مدل توبیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |