
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,674,410 |
سنتز پژوهی ابعاد و مؤلفههای اضطراب اطلاعاتی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.64022.1116 | ||
نویسندگان | ||
علی ایمان زاده* 1؛ مریم مرندی حیدرلو2 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اضطراب اطلاعاتی یکی از اضطرابهای نوظهوری است که در سایه رشد و گسترش معرفتشناسیهای نوین پدیدار شده و با گسترش فضاهای مجازی در حال تبدیل شدن به یک بحران است. هدف پژوهش حاضر، سنتز پژوهی ابعاد و مؤلفههای اضطراب اطلاعاتی است. روششناسی: پژوهش حاضر کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری، پژوهشهای موجود در بازه زمانی 2014 تا 2024 میباشد. بهطورکلی، تعداد مقالات و پژوهشهای مرتبط با کلیدواژهها، 139 مورد (4 مقاله فارسی و 135 مقاله انگلیسی) بود. از بین این تعداد پژوهش، با توجه به ملاکهای خروج، 20 مطالعه (16 پژوهش انگلیسی و 4 پژوهش فارسی) جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش، از الگوی 6 مرحلهای سنتز پژوهی روبرتس با استفاده از شیوه کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) بهره گرفته شد. یافتهها: دادهها در قالب 143 کد باز، 25 کد محوری و 5 کد انتخابی در قالب ابعاد اضطراب اطلاعاتی بهصورت سرریز اطلاعاتی، ناتوانی در دسترسی به اطلاعات، ناتوانی در فهم و پردازش اطلاعات، عوامل روانشناختی و ناتوانی در مدیریت دانش شناسایی شد. نتایج: علیرغم تفاوتهای دیدگاهی در باب مثبت یا منفی بودن اضطراب اطلاعاتی، اضطراب اطلاعاتی بهعنوان یک اضطراب نوظهور پیامدهای منفی روانشناختی و معرفتشناختی زیادی میتواند به همراه داشته باشد و این نوع اضطراب میتواند تأثیر قابلتوجهی بر سلامت ذهنی و جسمی و در کل، کیفیت زندگی افراد بگذارد. شناسایی ابعاد و مؤلفههای اضطراب اطلاعاتی میتواند افراد را در مدیریت این اضطراب و غلبه بر آن توانمند سازد. اصالت و ارزش: این پژوهش نخستین پژوهش در باب سنتز پژوهی ابعاد و مؤلفههای اضطراب اطلاعاتی است و یافتههای آن میتواند در شناسایی دقیق حدودوثغور اضطراب اطلاعاتی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ اضطراب اطلاعاتی؛ سنتزپژوهی | ||
مراجع | ||
ایمانزاده، علی؛ کریمی، جواد؛ و فرجپور بناب، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش سواد رسانهای بر کاهش اضطراب اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(4)، 173-207. DOI: 10.22082/CR.2019.107908.1837
ایمان زاده، علی؛ بیرام پور باسمنج، نعیمه؛ و مرندی حیدرلو، مریم. (1403). اضطراب اطلاعاتی و حدود وثغور آن: مطالعهای به روش مرور سیستماتیک. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 11(41)، 41-60. DOI: 10.22054/jks.2024.76750.1623
ایمان زاده، علی؛ و مرندی حیدرلو، مریم. (1403). ارائه مدل مدیریت اضطراب اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه تبریز با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 14(1)، 131-150. DOI: 10.22067/infosci.2024.85688.1188
دوست زاده، زهرا؛ و حاجی زینالعابدینی، محسن. (1401). سریز اطلاعات و نقش آن در ایجاد اضطراب اطلاعاتی. نشاء علم، 13(1)، 26-32.
Al-Youzbaky, B. A., & Hanna, R. D. (2022). The effect of information overload, and social media fatigue on online consumers purchasing decisions: the mediating role of technostress and information anxiety. Journal of System and Management Sciences, 12(2), 195-220. DOI: 10.33168/JSMS.2022.0209 Arnold, M., Goldschmitt, M., & Rigotti, T. (2023). Dealing with information overload: a comprehensive review. Frontiers in psychology, 14, 1122200. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1122200 Bapat, S. S., Patel, H. K., & Sansgiry, S. S. (2017). Role of information anxiety and information load on processing of prescription drug information leaflets. Pharmacy, 5(4), 57. https://doi.org/10.3390/pharmacy5040057 Belabbes, M. A., Ruthven, I., Moshfeghi, Y., & Rasmussen Pennington, D. (2023). Information overload: a concept analysis. Journal of Documentation, 79(1), 144-159. https://doi.org/10.1108/JD-06-2021-0118 Cook, P. J. (2024). Choreographic Practice in Online Pedagogy. Palgrave Macmillan. Eklof, A. (2013). Understanding information anxiety and how academic librarians can minimize its effects. Public Services Quarterly, 9(3), 246-258. https://doi.org/10.1080/15228959.2013.815529 Fernández-Otoya, F., Cabero-Almenara, J., Pérez-Postigo, G., Bravo, J., Alcázar-Holguin, M. A., & Vilca-Rodríguez, M. (2024). Digital and Information Literacy in Basic-Education Teachers: A Systematic Literature Review. Education Sciences, 14(2), 127. https://doi.org/10.3390/educsci14020127 Hartog, P. A. (2017). A Generation of Information Anxiety: Refinements and Recommendations. Christian Librarian, 60(1), 44-55. doi: https://doi.org/10.55221/2572-7478.1007 Hołyst, J. A., Mayr, P., Thelwall, M., Frommholz, I., Havlin, S., Sela, A., ... & Sienkiewicz, J. (2024). Protect our environment from information overload. Nature Human Behaviour, 8(3), 402-403. https://doi.org/10.1038/s41562-024-01833-8 Jordão, R. V. D., & Novas, J. C. (2024). Information and knowledge management, intellectual capital, and sustainable growth in networked small and medium enterprises. Journal of the Knowledge Economy, 15(1), 563-595. https://doi.org/10.1007/s13132-022-01043-5 Khotimah, K., & Rusijono, A. M. (2024). Enhancing Metacognitive and Creativity Skills through AI-Driven Meta-Learning Strategies. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 18(5). DOI:10.3991/ijim.v18i05.47705 Kirby, P. L., Reynolds, K. A., Walker, J. R., Furer, P., & Pryor, T. A. (2018). Evaluating the quality of perinatal anxiety information available online. Archives of women's mental health, 21, 813-820. DOI:10.1007/s00737-018-0875-5 Lagoe, C., & Atkin, D. (2015). Health anxiety in the digital age: An exploration of psychological determinants of online health information seeking. Computers in Human Behavior, 52, 484-491. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.003 Lin, S., Cheng, K., & Chuang, S. H. (2021). Three needs and information anxiety on knowledge purchase intentions across online knowledge platforms. Behavioral Sciences, 11(10), 127. https://doi.org/10.3390/bs11100127 Micallef, M., & Porter, C. (2019). Towards Detecting and Managing Information Anxiety in the ICT Industry. In SEKE (pp. 594-775).DOI:10.18293/SEKE2019-095 Naveed, M. A., & Anwar, M. A. (2020). Towards Information Anxiety and Beyond. Webology, 17(1). DOI:10.14704/WEB/V17I1/a208 Phillips-Wren, G., & Adya, M. (2020). Decision making under stress: The role of information overload, time pressure, complexity, and uncertainty. Journal of decision systems, 29(sup1), 213-225. DOI: 10.1080/12460125.2020.1768680 Resnick, L. B. (Ed.). (2024). The nature of intelligence. Taylor & Francis. Simões, J. M., & Caldeira, W. (2024). Rhizomatic Creativity: Exploring the Uncharted Territories of AI-Generated Imagery. [RMd] RevistaMultidisciplinar, 6(3), e202425-e202425. DOI: https://doi.org/10.23882/rmd.24228 Sugilar, H., Yudhiantara, R. A., & Ramdhani, S. (2024). Analysis of Students' Metacognitive Ability and Meta-skills in Solving Mathematical Problems with Higher-Order Thinking Skills. MathSciEdu: Journal of Mathematics and Science Education, 1(1), 39-52. DOI: 10.12691/education-7-11-5 Terrile, V. C. (2023). Finding the answers: Community college students’ non-Academic information behaviors. Community College Journal of Research and Practice, 47(3), 165-182. https://doi.org/10.1080/10668926.2021.1985014 Tsai, M.-J., & Wu, A.-H. (2021). Visual search patterns, information selection strategies, and information anxiety for online information problem solving. Computers & Education, 172, 104236. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104236 Vicente, P. (2024). Exploring and depicting information pathologies: A case study of information technology anxiety and information overload. The Canadian Journal of Information and Library Science, 47(2), 99-107. DOI: https://doi.org/10.5206/cjils-rcsib.v47i2.17683 Xiang, K., Qiao, G., Gao, F., & Cao, Y. (2021). Information anxiety, intergroup emotion, and rational coping in hotel employees under normalized pandemic prevention measures. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 344-356. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.07.005 Xiong, A., & Proctor, R. W. (2018). Information processing: The language and analytical tools for cognitive psychology in the information age. Frontiers in psychology, 9, 1270. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01270 Xu, C., & Yan, W. (2022). The relationship between information overload and state of anxiety in the period of regular epidemic prevention and control in China: a moderated multiple mediation model. Current Psychology, 1-18. DOI:https://doi.org/10.1007/s12144-022-03289-3 Zhao, B. Y., Chen, M. R., Lin, R., Yan, Y. J., & Li, H. (2024). Influence of information anxiety on core competency of registered nurses: mediating effect of digital health literacy. BMC nursing, 23(1), 626. DOI:10.1186/s12912-024-02275-3
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,298 |