تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,717,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,382,676 |
مقایسه بهزیستی تحصیلی در بین دانشآموزان عادی و فلج مغزی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63611.1169 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ سلیمان حسین زاده3 | ||
1استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی | ||
3دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان عادی و فلج مغزی بود. روش ها: جامعه آماری شامل دانشآموزان فلج مغزی و عادی بین سنین 14 تا 17 در شهر تبریز و بوکان بودند که در سال 9۸-9۹ مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد40 نفر از دانشآموزان دارای فلج مغزی و عادی (به صورت همسانسازی با گروه فلج مغزی) انتخاب شدند و از مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی و همکاران برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافته ها: تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که غیر از مولفهی فرسودگی تحصیلی در تمامی مولفهها بهزیستی تحصیلی تفاوت معنیداری بین این دو گروه بود. نتیجه گیری: در مجموع، آمیزهای از عوامل زیست بوم شناختی، عوامل کودک، خانواده، محیط، عوامل مربوط به مدرسه، تعارضات درون خانوادگی و رضایت زناشویی، تاثیرات متقابل رابطه کودک – والد، تحول روانی-اجتماعی، عوامل روانشناختی و عوامل انگیزشی در بهزیستی تحصیلی افراد دارای فلج مغزی نقش دارند که در طراحی برنامههای حمایتی و مداخلهای بایستی ملاحظه کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی تحصیلی؛ دانشآموزان دارای فلج مغزی؛ دانشآموزان عادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |