تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,980 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,874 |
تأثیر بازی واقعیت جایگزین بر مهارت حل مسئله دانش آموزان کلاس چندپایه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.62741.1142 | ||
نویسندگان | ||
محسن باقری* ؛ سیده فاطمه جباری؛ سیروس منصوری | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: با ظهور فناوریهای نوین و تلفیق تکنولوژی و بازیوارسازی با آموزش و یادگیری، راهبردهای جدیدی جهت اثربخشی تدریس ارائه میشود. یکی از این راهبردها، استفاده از بازی واقعیت جایگزین در تدریس میباشد؛ ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازی واقعیت جایگزین بر مهارت حل مسئله دانشآموزان کلاس چندپایه انجام شد. روشها: این پژوهش، با استفاده از روش شبه تجربی و طرح پیشآزمون - پسآزمون، به همراه گروه گواه صورت پذیرفت. جامعه آماری، شامل دانشآموزان کلاس چندپایه دوره دوم ابتدایی شهرستان بهشهر استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 بوده که به شیوه نمونهگیری در دسترس، به تعداد 30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. دانش آموزان به مدت 8 جلسه به شیوه بازی واقعیت جایگزین آموزش دیدند؛ درحالیکه شیوه آموزش در گروه کنترل، به شکل مرسوم بود. دادهها از طریق پرسشنامههای حل مسئله هپنر و پترسن (1982) جمعآوری شدند. جهت تحلیل یافتهها، از شاخصهای آماری توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی یافتهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بازی واقعیت جایگزین بر مهارت حل مسئله دانش آموزان کلاس چندپایه تأثیر معنادار دارد. (0.05>P). نتیجهگیری: با توجه به اینکه مدارس چندپایه، در مناطق روستایی هستند و از حیث فیزیکی و حضور دانش آموزان با سنین، جنسیت و پایههای تحصیلی متفاوت در کنار هم شرایط بهتری را جهت اجرای بازی واقعیت جایگزین ارائه مینماید، برنامهریزی و اجرای این بازی، بهعنوان یک راهبرد مؤثر تدریس، در این مدارس توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ بازی واقعیت جایگزین"؛ مهارت حل مسئله"؛؛ "؛ کلاس چندپایه" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |