تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,774 |
تجارب زیسته معلمان ابتدایی از اجرای ارزشیابی کیفی-توصیفی در آموزش مجازی دوران همه گیری کووید-۱۹: یک مطالعه پدیدارشناسانه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 3، شماره 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.62942.1149 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور1؛ مینو میری2؛ سیدعلیرضا قاسمی* 3؛ مهدی سالارصادقی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: این مطالعه به بررسی تجربیات زیسته معلمان مقطع ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی در دوره آموزش مجازی ناشی از شیوع ویروس کووید-19 پرداخته است. روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و پدیدارشناختی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با 15 معلم مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1401 جمعآوری شد. نمونهها به روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار انتخاب شدند و اشباع دادهها حاصل گردید. برای تحلیل دادهها از روش کولیتزی (2002) و نرمافزار مکس-کیودا 11 استفاده شد. یافته ها: برای اعتبارسنجی دادهها از چهار معیار گوبا و لینکلن (1985) استفاده شد. هفت مضمون اصلی شناسایی شد: «ابزارهای سنجش یادگیری»، «نحوه رصد فرآیند آموزشی»، «والدین و ارزشیابی»، «نحوه بازخورد مجازی»، «پیامدهای تربیتی و رفتاری»، «عدالت در ارزشیابی»، «پوشه کار الکترونیکی». نتیجه گیری: معلمان از ابزارها و روشهای متنوعی برای ارزیابی و حمایت از یادگیری دانشآموزان در فضای مجازی استفاده کردند که هم فرصتها و هم چالشهایی را آشکار ساخت. ارزشیابیهای مجازی موجب ترویج روشهای نوآورانه و ارائه بینشهای عمیقتری نسبت به پیشرفت دانشآموزان شد. با این حال، نابرابری در دسترسی به منابع، تفاوت در میزان مشارکت والدین، و درک بیعدالتی در ارزشیابیها، موانع قابلتوجهی ایجاد کرد. این یافتهها بر لزوم تدوین راهبردهای عادلانه و مؤثر برای بهبود فرآیند آموزش مجازی تأکید دارند و نقش حیاتی حمایت جامع از معلمان و دانشآموزان را در رفع این چالشها برجسته میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان ابتدایی؛ ارزشیابی کیفی توصیفی؛ آموزش مجازی؛ کووید-19؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |