تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,717,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,383,093 |
مشارکت کنندگان برنامه ریزی درسی مدرسه محور، روایت یک دهه تجربه مدرسه ای ابتدائی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63922.1179 | ||
نویسندگان | ||
نجمه ترتیفی زاده* 1؛ زهرا نیکنام2؛ محمود امانی طهرانی3؛ عفت عباسی4 | ||
1علوم تربیتی/دانشگاه خوارزمی/تهران | ||
2علوم تربیتی/برنامه ریزی درسی/خوارزمی/ایران/تهران | ||
3دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، ایران | ||
4گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، روایت تجربۀ یک مدرسه ابتدایی از برنامهریزی درسی مدرسه محور با توجه به مشارکتکنندگان آن است. در متون تخصصی از مدیران، معلمان، خانواده، دانشآموزان و تسهیلگران بیرونی بهعنوان مشارکتکنندگان اصلی برنامهریزی درسی سطح خرد نام برده میشود. در این مقاله حسب تجربه مدرسه مورد مطالعه، به روایت تجارب سه دسته اول یعنی مدیران، معلمان و خانواده پرداخته شده است. تجارب دانشآموزان به دلیل اهمیت محوری آن در همه این سه دسته مدنظر بوده است. مدرسه درمنطقه 2 شهر تهران واقع شده است. ملاک در تعیین این مدرسه حضور پژوهنده به مدت 10 سال در نقش راهبر برنامه درسی بوده است. روش پژوهش روایتپژوهی است. دادهها از تجارب زیسته نویسنده اول این مقاله از یک دهه فعالیت در مدرسه ابتدایی بهعنوان معلم، معاون آموزشی و مدیر در نقش راهبر آموزشی گردآوری شده است. تحلیل دادهها براساس رویکرد فضای سهبعدی کلاندینین وکانلی انجام شده است. یافتهها در 5 صحنه روایت شده است. صحنه اول،"آغاز"، به مشارکتکنندگان دسته اول، صحنه دوم، "دغدغهای از جنس معلمی"، به دغدغههای مرتبط با معلمیِ محقق اول مقاله میپردازد. "به دنبال تغییر" مراحل آغازین تغییر از برنامه درسی متمرکز به برنامه درسی مدرسه محور را روایت میکند. صحنه چهارم"در تمنای معلمی" به تجارب معلمان بهعنوان مشارکتکنندگان در برنامه درسی میپردازد و در صحنۀ پایانی به تجارب مدرسه مورد مطالعه در ارتباط با خانوادهها پرداخته شده است. درنهایت در پاسخ به پرسشها در قالب دستهبندیهای مشارکتکنندگان در مواجهه با فرایند تغییر توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی درسی مدرسه محور؛ مدرسه ابتدایی؛ روایت پژوهی؛ تجارب معلمان؛ مشارکت کنندگان برنامه ریزی درسی در سطح خرد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |