الف) منابع فارسی
کتابها
- ابن بزاز اردبیلی (137۶). صفوةالصفا، مقدمه و تصحیح غلامرضا طباطبایی مجد، تهران: زریاب.
- ادموندز، سیسیل جی (13۶7). کردها، ترکها و عربها، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: روزبهان.
- اسپناقچی پاشازاده، محمدعارف (1379). انقلاب الاسلام بین الخواص و العوام، مصحح: رسول جعفریان، قم: دلیل ما.
- اسفرازی (بیتا). روضاتالجنات فی اوصاف مدینة هرات، به سعی محمّد کاظم امام، تهران: دانشگاه تهران.
- امامی خویی، محمدتقی (1391). ترکان، اسلام، علویگری- بکتاشیگری در آناتولی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- امینی هروی، امیر صدر الدین ابراهیم (1383). فتوحات شاهی (تاریخ صفوی از آغاز تا سال 920ه.ق)، تصحیح محمدرضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- بدلیسی، ادریسبن حسامالدین (199۵). سلیم شاهنامه، به اهتمام حجابی قیرلانقیج (رساله دکتری)، دانشگاه آنکارا، انستیتوی علوم اجتماعی.
- پیرزاده زاهدی، حسین بن ابدال (13۴3). سلسلةالنسب الصفویه، به اهتمام ادوارد براون، برلین: چاپخانه ایرانشهر.
- ترکمان، اسکندر بیگ (1382). تاریخ عالمآرای عباسی، محقق، مصحح؛ ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
- جنابدی، میرزا بیگ بن حسن (1378). روضةالصفویه، به کوشش غلامرضا طباطبایی مجد، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
- خطائی، شاهاسماعیل صفوی (1380). کلیات دیوان، نصیحتنامه، دهنامه، قوشمالار، فارسجا شعرلر، تصحیح و مقدمه: رسول اسماعیلزاده، تهران: الهدی.
- خنجی، فضلالله بن روزبهان (1382). تاریخ عالمآرای امینی، مصحح: محمد اکبر عشیق، تهران: میراث مکتوب.
- خواجه سعدالدین افندی (1280). تاجالتواریخ، استانبول: مطبعۀ عامره.
- خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین (1380). تاریخ حبیبالسیر فی اخبار افراد بشر، زیر نظر محمد دبیرسیاقی، با مقدمه جلالالدین همایی، تهران: خیام.
- دلاواله، پیترو (138۴). سفرنامه پیترودلاواله، ترجمه شجاعالدین شفا، تهران: علمی-فرهنگی.
- دلفانی، سیاوش (1392). پیدایش سلسله اهل حق، تهران: منشور امید.
- زرینکوب، عبدالحسین (1380). دنباله جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
- ساواش، صائم (139۴). پیآمدهای اجتماعی کشمکشهای عثمانی – صفوی، ترجمه علی کاتبی، تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی، به کوشش نصرالله صالحی، تهران: طهوری.
- سومر، فاروق (1371). نقش ترکان آناطولی در تشکیل و توسعۀ دولت صفوی، ترجمۀ احسان اشراقی و محمدتقی امامی، تهران: گستره.
- شاهاسماعیل صفوى (13۶8). مجموعه اسناد و مکاتبات تاریخی همراه با یادداشتهای تفصیلی، به اهتمام عبدالحسین نوائی، تهران: ارغوان.
- صفا، ذبیحالله (1378). تاریخ ادبیّات در ایران، تهران: فردوس.
- صولاقزاده (1298). تاریخ، استانبول، محمود بک مطبعه سی.
- عاشقپاشازاده، احمد (1332). تواریخ آلعثمان، استانبول: مطبعه عامره.
- فردوسی رومی (2011). ولایت نامه حاجی بکتاش ولی، ترجمه اسراء دوغان و مریم سلطانی، اربیل اقلیم کردستان عراق: آراس.
- فریدون بک (127۴ق). مجموعه منشآتالسلاطین، بیجا، دارالسعاده: تقویم خانه عامره.
- فیگویروا، دن گارسیا دسیلوا (13۶3). سفرنامه دن گارسیا دسیلوا فیگویروا، ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران: نو.
- کربلایی، حافظ حسین (13۴9). روضاتالجنان و جنّاتالجنان، تصحیح و تعلیق: جعفر سلطانالقرائی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- کسروی، احمد (130۶). شیخ صفی و تبارش، تهران: کتیبه.
- کمال، نامق (188۴). تراجم احوال سلطان سلیم، استانبول: احمد مدحت مطبعه سی.
- کمپفر، انگلبرت (13۶3). سفرنامه کمپفر، ترجمه کیکاوس جهانداری، تهران: خوارزمی.
- کیا، محمّدصادق (1330). واژهنامه گرگانی، تهران: دانشگاه تهران.
- مستوفی، حمدالله (13۶۴). تاریخ گزیده، مصحّح: عبدالحسین نوایی، تهران: امیرکبیر.
- موحد، صمد (1381). صفیالدین اردبیلی چهره اصیل تصوف آذربایجان، تهران: طرح نو.
- مولف مجهول (138۴). عالمآرای شاهاسماعیل، مصحّح: اصغر منتظر صاحب، تهران: علمی و فرهنگی.
- میرخواند، محمد بن خاوندشاه (1270ق.). روضةالصفا، بیجا: دارالطباعه خاصه جدیده.
- میرزا سمیعا (1378). تذکرهالملوک، سازمان اداری حکومت صفوی (تعلیقات مینورسکی)، به کوشش سید محمد دبیرسیاقی، ترجمه مسعود رجبنیا، تهران: امیرکبیر.
- نسیمی، سید عماد الدین (1387). دیوان اشعار ترکی، تصحیح، تحشیه و مقدمه: دکتر ح.م.صدیق، تبریز: اختر.
- هینتس، والتر (13۶1). تشکیل دولت ملی در ایران، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
- واله اصفهانی، محمد یوسف (1372). خلد برین، به کوشش میرهاشم محدث، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
مقالهها
- پناهی، عباس (1393). تأثیر مبانی فکری و عقیدتی شیخ زاهد گیلانی بر طریقت صفویه از منظر گزارشهای درویش بن بزاز توکلی، تاریخنامه ایران بعد از اسلام، 5(9).
- پورمحمدی املشی، نصرالله؛ رحیمی، عبدالرحیم و بیطرفان، محمّد (1391). بررسی و تحلیل مبانی فکری و اعتقادی جنبش صفویه با تکیه بر طریقتهای آسیای صغیر، مطالعات اسلامی: تاریخ و فرهنگ، 44(89).
- ثواقب، جهانبخش (1392). بررسی و تحلیل مناسبات سیاسی- نظامی شیوخ صفوی با شروان شاهان (900 - 8۶۴ ه.ق. / 1۴9۵ - 1۴۶0 م.)، پژوهشهای تاریخی، (17).
- جمالیفر، مهدی و عبادی، مهدی (1400). عوامل مؤثر بر واگرایی ترکمانان صوفی آناتولی از آل عثمان، تاریخ و تمدن، دانشگاه آزاد اسلامی، 17(34).
- جمالیفر، مهدی؛ ادریسی، مهری و عبادی، مهدی (1396). باورهای علوی-بکتاشی در دیوان شاهاسماعیل صفوی، مطالعات آسیای صغیر (ویژه نامه نامه فرهنگستان)، (4).
- رستمی، عادل (1385). مناسبات تشیع و تصوف در آناتولى و تأثیر آن بر همگرایى صفویان و ترکمانان این منطقه، تاریخ اسلام در آینه پژوهش، (12).
- رفیق، احمد (1372). شیعیان و بکتاشیان در قرن دهم/ شانزدهم (حاوی اسناد مربوط به شیعیان و بکتاشیان محفوظ در خزینۀ اوراق تـرکیّه)، ترجمه توفیق سبحانی، معارف، (28).
- موریموتو، کازوئو (1390). اولین نشان از سیادت صفویان در انساب، ترجمه علی خاکپور، پیام بهارستان، 2(11).
- یاشار اجاق، احمد (بیتا). تزریق همهخداگری به اسلام دگراندیش آناطولی: تأثیرات حروفیگری، ترجمه اصغر دلبریپور، مجموعه مقالات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (ویژهنامۀ علویان ترکیه (1))، آنکارا، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران.
- یاشار اجاق، احمد (1385). از عصیان باباییان تا قزلباشگری؛ نگاهی به تاریخ و رشد علویان در آناتولی، ترجمه شهاب ولی، تاریخ اسلام، (27).
ب) منابع انگلیسی
- Algar, Hamid, (1993). “The Ḥurufi Influence on Bektashism”, in Alexandre Popovic and Gilles Veinstein, eds., Bektachiyya: Études Sur L’ordre Mystique des Bektachis et Les Groupes Relevant de Hadji Bektach, Paris.
- Birage, J. K, (1937). The Bektashi order of dervishis, London, luzac.
- Gallagher, Amelia, (2004). “The Fallible Master of Perfection: Shah Ismail in the Alevi-Bektashi Tradition,” Ph.D. Diss., McGill University.
- Karamustafa, Ahmet, (2005). Origins of Anatolian Sufism. Sufism and Sufis in Ottoman Society: Sources, Doctrine, Rituals, Turuq, Architecture, Literature and Fine Arts, Modernism.
- Minorsky, V. "Shaykh BaIi-Efendi on the Safavids." Bulletin of the School of Oriental and AfTican Studies 20, 1957.
ج) منابع ترکی
- Ardabilli Şeyh Safiuddin, (2015). Şeyh Safi Buyruğu, Hazırlayan: Doğan Kaplan, Ankara, Türkiye Diyanet Vakfi, Birinci Baski.
- Arsalantaş, Yasin, Depicting the Other: Qizilbash Image in the 16th Century Ottoman Historiography, the Department of History İhsan Doğramacı, Bilkent University, Ankara, July2013.
- Aslanoğlu, Ibrahim, (1997). Kul Himmet. Yaşamı, Kişiliği ve Şiirleri, İstanbul, Ekin Yayınları.
- Bağci, B, (2020). Osmanlı Devleti’nin kuruluş döneminde Kalenderî gruplar, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 3(2), 240-252.
- Franz Babinger-M. Fuat Köprülü,) 1996(. Anadoluda Islamiyet, İstanbul, Insan Yayınlar, Birinci Baskı.
- Gölpınarlı, Abdulbaki, (1969).“100 Soruda Türkiyede Mezhebler ve Tarikatler”, İstanbul, Gerçek Yayınevi, Birinci baskı.
- Gündüz, Tufan, Safeviler, DİA, c.35.
- Idem, (1998). Alevi-Bektaşi Şiirleri Antolojisi (Vol. 3). Türk Tarih Kurumu.
- Idem, (2015), Pir Sultan Abdallar.İstanbul, Can Yayinları, 4 Basım.
- Idem, Boratav, Pertev Naili, (2010). Pir Sultan Abdal, İstanbul, Derin Yayınları.
- Kutlu, Sönmez Aleviliğin Dinî Statüsü: Din, Mezhep, Tarikat, Heterodoksi, Ortodoksi Veya Metadoksi. Islâmiyât, C. VI, S, 3:32. 2003.
- Noyan, Bedri, (1995). Bektaşilik, Alevilik nedir?, Istanbul, Ant / Can Yayınları.
- Özmen, İ. (1998). Alevi-Bektaşi Şiirleri Antolojisi, (Vol. 2). Türk Tarih Kurumu.
- Refik, Ahmet. (1932). Onaltinci asirda Rafizîlik ve Bektaşilik: (On altinci asirda Türkiyede Rafizîlik ve Bektaşiliǧe dair: Hazinei Evrak belgelerini içerir.), Sadeleştiren: Mehmet Yaman. (1994). İstanbul, Ufuk Matbaası, Birinci Baskı.
- Savaş, Saim, (2002). XVI Asırda Anadoluda Alevilik, Ankara, Vadi Yayınları, Birinci Baski.
- Savory, R. M, “Kizilbash”, EI, v.5.
- Teber, Ömer Faruk.(2005) .XVI. Yüzyılda Kızılbaşlık Farklılaşması, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Zaman, Süleyman, (2009) .Alevi Bektaşi Edebiyatında Yedi Ulu Ozan, Istanbul, Can Yayınları, birinci basım.
|