
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,340 |
تعداد مقالات | 16,468 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,445,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,005,354 |
تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 54، شماره 4 - شماره پیاپی 109، بهمن 1403، صفحه 49-55 اصل مقاله (652.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2024.60220.3371 | ||
نویسندگان | ||
سیدرضا فتاحی کلجاهی1؛ صمد جعفرمدار* 2؛ مرتضی خلیلیان3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
کار حاضر شبیه سازی کمک فنر مورد استفاده در تجهیزات فرود یک هواپیما می باشد. تمامی معادلات به روش المان محدود حل میگردند و نوع شبکه بندی بی سازمان برای همگرایی سریعتر بهره گرفته میشود. در گام نخست برای اعتبارسنجی مدل مورد استفاده مقایسه ای با دادههای تجربی موجود صورت میگیرد که خطایی نزدیک 5 درصد را نشان میدهد که خطای مطلوبی میباشد. نتایج نشان میدهند که با فشار آمدن به ارابه فرود جابجایی آغاز میشود که در زمان 05/0 ثانیه این امر مشاهده میگردد. در این حالت بیشترین تنش به پایه قلابی شکل ارابه فرود وراد میآید. با مقایسه این حالت با حالت قبلی دیده میشود که حداقل ده برابر شده است. با ورود سامانه جاذب شوک به سیستم این تنش کاهش مییابد. کاهش تنش بیشینه از 108*3 از به 108*6/1 پاسکال بیانگر همین مطلب میباشد. با جابجایی ارابه فرود کاهش تنش ادامه مییابد. همچنین دیده میشود که دامنه جابجایی نسبی در ابتدا بسیار زیاد است و حتی تا 35 سانتی متر هم میرسد اما به دلیل اتلاف انرژی در کمک فنر و لاستیک ها، به سرعت از بین میرود. به طوریکه بعد 45/0 ثانیه تقریبا زیر 5 سانتی متر است و بعد از 7/0 ثانیه میرا میشود. سرعت نسبی نیز در ابتدا بسیار زیاد است و تا 10 متر بر ثانیه نیز پیش میرود ولی به دلیل اتلاف انرژی در کمک فنر و لاستیکها در طول فرود این رقم به 5 متر بر ثانیه رسیده و نهایتا بعد از 45/0 ثانیه به زیر 1 متر بر ثانیه کاهش یافته و در 7/0 ثانیه به صفر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل تنش؛ انتقال حرارت؛ کمک فنر چرخ هواپیما؛ دینامیک سیالات محاسباتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |