تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,715 |
بررسی و نقد تفسیری دلالت گزاره قرآنی «وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثى» بر مردسالاری قرآن با تأکید بر کشف متکلم آن | ||
دین پژوهی و کارآمدی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403، صفحه 55-71 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/nrr.2024.63822.1385 | ||
نویسندگان | ||
کامران اویسی* 1؛ ابراهیم نامداری2؛ مهدی محمدی3؛ عسگر بابازاده اقدم4 | ||
1دانشیار دانشگاه معارف اسلامی | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیت الله بروجردی | ||
3مهدی محمدی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
4دانشیار زبان واادبیات عربی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم | ||
چکیده | ||
نگاه فمینیسمی تلاش دارد تا مبتنی بر پذیرش اصل برابری جنسیتی، نصوصی چون قرآن را با ادعای مردسالاری تخطئه نماید. بر خلاف این تصور، آیات متعددی وجود دارد که نه تنها زنان را به صورت خاص مورد خطاب قرار داده؛ بلکه تکریم و تحسین نموده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی در بررسی تفسیری گزاره قرآنی «وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثى» کوشیده است تا بر اساس دیدگاه مفسران و قراین داخلی آیه یا خارج از آن نظریه تفسیری معتبری با توجه به شبهه مذکور ارائه دهد. مفسران درباره گوینده در گزاره قرآنیِ پیشگفته دو دیدگاهِ سخنِ خدا بودن یا کلامِ مادر حضرت مریم(س) بودن را مطرح کردهاند. برخی نیز مانند میبدی آن گزاره را فارغ از گوینده آن، دالّ بر برتری مرد بر زن دانستهاند. نتایج این پزوهش نشان میدهد گوینده عبارت قرآنی «وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثى» مادر مریم(س) بوده که یا به انگیزه مقایسه دختر و پسر در مقام خدمتگذرای به معبد صادر شده است و یا به انگیزه تفضیل مقام حضرت مریم(س) نسبت به دیگر فرزندان ذکوری که حتی نذر برای خدمتگزاری به کنیسه شدهاند و نیز توجه به ظرف بودن مریم(س) نسبت به پیامبری که کور و برص را شفا خواهد داد و مرده را به اذن خدا زنده میکند. این نظریه با روایت شأن نزول مربوط به آیه نیز سازگار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آیه 36 آل عمران؛ تفسیر تطبیقی قرآن؛ خطابات قرآنی؛ مردسالاری؛ فمینیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |