
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,986,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,671,594 |
واکاوی منابع کسب دانش در نظام آموزشوپرورش: دیدگاه معلمان نمونه و کارکنان حوزه دانشافزایی استان لرستان | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.63545.1110 | ||
نویسندگان | ||
احسان گرایی* 1؛ افسانه عبدلی2؛ رضوان شیری3 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
3دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: کسب دانش یکی از راهبردهای نظام آموزشی جهت همگامی با تحولات محیطی، ارائه آموزشهای نوآورانه و دستیابی به مزیت رقابتی است. این مطالعه با هدف شناسایی منابع کسب دانش در نظام آموزشوپرورش از دیدگاه معلمان نمونه و کارکنان حوزه دانشافزایی استان لرستان انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی بوده و با رویکرد کیفی انجام شده است. دادههای پژوهش با مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شد. جامعه پژوهش شامل معلمان نمونه، مدرسان کارگاهها و دورههای آموزشی و کارشناسان برگزارکننده دورههای آموزشی ضمن خدمت آموزشوپرورش استان لرستان در سال تحصیلی 1402-1403 است. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و مصاحبه با 19 نفر از صاحبنظران درزمینۀ موضوع پژوهش انجام شد. یافتهها: تجزیهوتحلیل مصاحبهها نشان داد که کسب دانش در نظام آموزشوپرورش از طریق چهار منبع رسانه و کانالهای ارتباطی، دانش و تجربیات شخصی، فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی و تعاملات بین فردی انجام میشود. نتایج: با شناسایی منابع کسب دانش در نظام آموزشی، غنیسازی این منابع و نیز ایجاد سازوکارهایی برای دسترسی آسان به آنها میتوان موجباتی را فراهم کرد که معلمان دانش و تجربیات جدید را کسب کنند و از آن برای ارتقای صلاحیتهای حرفهای خود استفاده نمایند. این امر موجب بهروزرسانی شیوههای مختلف در آموزش شده و موجب بهبود فرایند یاددهی و یادگیری در کلاس درس و پیشرفت نظام آموزشی کشور میگردد. اصالت و ارزش: شناسایی منابع کسب دانش معلمان به ارتقای حرفه معلمی کمک خواهد کرد. معلمان از این طریق به مجموعه متمایز دانشی دست یافته که میتوانند آن را به اشکال قابلفهم برای دانش آموزان تبدیل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ کسب دانش؛ معلمان؛ استان لرستان | ||
مراجع | ||
آتشک ،محمد؛ و ماه زاده، پریسا. (1389). شناسایی و رتبه بندی موانع مؤثر بر عدم استفاده معلمان از فناوری اطالعات و ارتباطات. فناوری آموزش، 5(1)، 29-36. https://doi.org/10.22061/tej.2010.310
خدادوست، مینا. (1402، 28دی). بررسی نقش مشارکت خانواده و مدرسه در فرآیند تربیتی دانش آموزان. سومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران. https://civilica.com/doc/2016563
خیری، فرناز؛ کریمی، فریبا؛ و نادی، محمدعلی. (1400). بررسی موانع تسهیم دانش در بین معلمان کشور. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 12(ویژه نامه)،204-215. https://doi.org/10.22118/edc.2020.249425.1539
دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. (1397). آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1747457
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران: دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی. https://sccr.ir/Files/6609.pdf
غزنوی، محمدرضا؛ نجاری، مجتبی؛ حیمی، امیرمحمد. (1397). بررسی نقش تکنولوژی های نوین آموزشی در کارایی تدریس معلمان. کنفرانس ملی تازه های روان شناسی با تاکید برکاربردهای آن در کار و زندگی. اصفهان. https://civilica.com/doc/830491/
کیهان، جواد؛ و محمد مرادی نقده، سارا. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر استفاده و پذیرش فنآوری رایانه توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشههای شناختی فازی. پژوهش در نظامهای آموزشی،12(43)، 233-249. https://doi.org/10.22034/jiera.2018.83873
منصوری، وحید؛ و ذوالقدری، پروین. (1394). بررسی نگرش معلمان در راستای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش، پژوهشهای تربیتی، ۲ (۳۰)، ۶۶-۸۴. doi: 10.52547/erj.2.30.4
همراز، ویدا؛ و الفت، نگین. (1402). مطالعه نقش رسانه نوین کتاب صوتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی. مطالعات راهبردی فرهنگ، 3 (1)، 93-116. doi: 10.22083/scsj.2023.392756.1102
طباطبایی، امیر؛ حسنی، پرخیده؛ مرتضوی، حامد؛ طباطبایی، چهر محبوبه. (1392). راهبردهایی برای ارتقاء دقت علمی در تحقیقات کیفی، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۵ (۳) ،۶۶۳-۶۷۰. doi:10.29252/jnkums.5.3.663
Assimakopoulos, D., & Yan, J. (2006). Sources of knowledge acquisition for Chinese software engineers. R&D Management, 36(1), 97-106. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2005.00418.x. Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs. Ben-Peretz, M. (2011). Teacher knowledge: What is it? How do we uncover it? What are its implications for schooling?. Teaching and teacher Education, 27(1), 3-9. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.015. Bitsch, V. (2005). Qualitative research: A grounded theory example and evaluation criteria. agribusiness, 23(1), 75-91. DOI: 10.22004/ag.econ.59612 Bloodgood, J. M. (2019). Knowledge acquisition and firm competitiveness: the role of complements and knowledge source. Journal of Knowledge Management, 23(1), 46-66. https://doi.org/10.1108/JKM-09-2017-0430. Bolisani, E., & Bratianu, C. (2018). The Elusive Definition of Knowledge. In: Emergent Knowledge Strategies. Knowledge Management and Organizational Learning, vol 4. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60657-6_1 Bontis, N., Crossan, M. M., & Hulland, J. (2002). Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows. management studies, 39(4), 437-469. https://doi.org/10.1111/1467-6486.t01-1-00299. Brown, S. (2010). From VLEs to learning webs: the implications of Web 2.0 for learning and teaching. Interactive Learning Environments, 18(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/10494820802158983. Buehl, M. M., & Fives, H. (2009). Exploring teachers' beliefs about teaching knowledge: Where does it come from? Does it change?. Experimental Education, 77(4), 367-408. https://doi.org/10.3200/JEXE.77.4.367-408. Choo, C. W. (2013). Perspectives on managing knowledge in organizations. In Knowledge Organization and Classification in International Information Retrieval (pp. 205-220). Routledge. https://doi.org/10.1300/J104v37n01_14. De Felice, S., Hamilton, A. F. D. C., Ponari, M., & Vigliocco, G. (2023). Learning from others is good, with others is better: the role of social interaction in human acquisition of new knowledge. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 378(1870), 20210357. https://doi.org/10.1098/rstb.2021.0357. Dixon, N. M. (2019). The organizational learning cycle: How we can learn collectively. Routledge.. https://doi.org/10.4324/9781315554945. Figurska, I., & Sokol, A. (2016). The process of knowledge acquisition with the use of various teaching methods and its effect on the creativity of employees of the creative sector. Mediterranean journal of social sciences, 7(6), 143-152. https://doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n6p143. Fraihat, B. A. M. A., & Samadi, B. (2017). The effect of KM capabilities on the Performance of Jordanian Public Listed Companies. International Journal of Business and Social Research, 7(11), 9-20. https://doi.org/10.18533/ijbsr.v7i11.1077. Gil, Y., & Kim, J. (2019, April). Interactive knowledge acquisition tools: A tutoring perspective. In Proceedings of the Twenty-Fourth Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 357-362). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315782379-98. Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. routledge. https://doi.org/10.4324/9780203887332 . Ibda, H., Syamsi, I., & Rukiyati, R. (2023). Professional elementary teachers in the digital era: A systematic. Int J Eval & Res Educ, 12(1), 459-467. https://doi.org/10.11591/ijere.v12i1.23565. Kaba, A., & Ramaiah, C. K. (2020). Predicting knowledge creation through the use of knowledge acquisition tools and reading knowledge sources. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 50(3), 531-551. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-07-2019-0106. Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70. Kucharska, W., & Erickson, G. S. (2023). Tacit knowledge acquisition & sharing, and its influence on innovations: A Polish/US cross-country study. International Journal of Information Management, 71, 102647. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102647. Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355. Li, Q., & Gao, H. (2023). How External Knowledge Acquisition Contribute to Innovation Performance: A Chain Mediation Model. SAGE Open, 13(4), 21582440231219203.https://doi.org/10.1177/21582440231219203. Liu, M. S., & Liu, N. C. (2008). Sources of knowledge acquisition and patterns of knowledge-sharing behaviors—An empirical study of Taiwanese high-tech firms. Information Management, 28(5), 423-432. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2008.01.005. Martelo-Landroguez, S., Navarro, J. G. C., & Cepeda-Carrión, G. (2019). Uncontrolled counter-knowledge: Its effects on knowledge management corridors. Knowledge Management Research & Practice.https://doi.org/10.1080/14778238.2019.1599497. Mathew, R. M. (1985). Social analysis of information production and consumption: The new challenges and tasks of third world countries. Theoretical problems of informatics: social aspects of modern informatics, 37-47. Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 1997(74), 5-12. https://doi.org/10.1002/ace.7401. Pacharapha, T., & Vathanophas Ractham, V. (2012). Knowledge acquisition: the roles of perceived value of knowledge content and source. Journal of knowledge management, 16(5), 724-739. https://doi.org/10.1108/13673271211262772. Peng, C., Xia, F., Naseriparsa, M., & Osborne, F. (2023). Knowledge graphs: Opportunities and challenges. Artificial Intelligence Review, 56(11), 13071-13102. https://doi.org/10.1007/s10462-023-10465-9. Popadiuk, S., & Choo, C. W. (2006). Innovation and knowledge creation: How are these concepts related?. International journal of information management, 26(4), 302-312. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2006.03.011. Schleicher, A. (2015). Schools for 21st-Century Learners: Strong Leaders, Confident Teachers, Innovative Approaches. International Summit on the Teaching Profession. OECD Publishing. 2, rue Andre Pascal, F-75775 Paris Cedex 16, France. https://doi.org/10.1787/9789264231191-en. Schön, D,A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315237473 . Seemiller, C., & Grace, M. (2016). Generation Z goes to college. John Wiley & Sons. Strauss, A. & Corbin. J. (2008). Principles of Qualitative Research Methodology: Basic Theory, Procedures and Methods. Translated by Buick Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian] https://sce.ir/media/note_file/%D8%B3%D9%86%D8%AF_%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84_%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86.pdf. Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative research journal, 11(2), 63-75. https://doi.org/10.3316/QRJ1102063. Van Woudenberg, R. (2021). Reading as a source of knowledge. Synthese, 198(1), 723-742. https://doi.org/10.1007/s11229-018-02056-x. Vătămănescu, E. M., Bratianu, C., Dabija, D. C., & Popa, S. (2023). Capitalizing online knowledge networks: from individual knowledge acquisition towards organizational achievements. Journal of Knowledge Management, 27(5), 1366-1389. https://doi.org/10.1108/JKM-04-2022-0273. Velásquez-Rojas, F., & Laguna, M. F. (2021). The knowledge acquisition process from a complex system perspective: observations and models. arXiv preprint arXiv:2103.06926. https://doi.org/10.48550/arXiv.2103.06926. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press https://books.google.com . Wilson, L. M., Bloom, G. A., & Harvey, W. J. (2010). Sources of knowledge acquisition: Perspectives of the high school teacher/coach. Physical Education and Sport Pedagogy, 15(4), 383-399. https://doi.org/10.1080/17408980903273154. Xu, Y., Peng, M. Y. P., Shi, Y., Wong, S. H., Chong, W. L., & Lee, C. C. (2020). A conceptual framework toward understanding of knowledge acquisition sources and student well-being. Frontiers in psychology, 11, 1852. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01852. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 |