
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,984,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,669,276 |
چالشها و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش: یک مرور نظاممند | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.63182.1106 | ||
نویسندگان | ||
سعید عارف نژاد1؛ اسداله خدیوی* 2؛ فرهاد علی پور3 | ||
1پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشها و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش انجام یافته است. روششناسی: از رویکرد کیفی به روش مرور نظاممند بر اساس پروتکل پریسما استفاده شده است. میدان مطالعه شامل مقالات علمی منتشرشده به زبان فارسی (1399 تا 1403) و انگلیسی (2020 تا 2024) درزمینۀ هوش مصنوعی و آموزش است. از میان 480 مقاله، 34 مقاله با روش هدفمند و بر اساس معیارهای ورود انتخاب و با روش تحلیل مضمون موردبررسی قرارگرفتهاند. یافتهها: کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش شامل سامانههای آموزشی هوشمند، یادگیری انطباقی، طراحی محیط آموزشی، فناوریهای کمکی، نظارت و ارزشیابی خودکار و تجزیهوتحلیل هوشمند است؛ بااینحال، این کاربردها با چالشهایی چون وابستگی بیشازحد و انفعال، تعصب الگوریتمی، مسائل اخلاقی و امنیتی، تهدیدات سلامت روانی معلمان و مشکلات فنی و تخصصی مواجه هستند. نتایج: استفاده از هوش مصنوعی میتواند تحولی بزرگ در آموزش ایجاد کند. برنامههای هوش مصنوعی به معلمان این امکان را میدهند که تجربه یادگیری را شخصیسازی کرده، مشارکت دانشآموزان را افزایش و بازخورد فوری ارائه دهند. همچنین، هوش مصنوعی میتواند به مؤسسات آموزشی در عینیسازی یادگیری، سادهسازی تدریس، خودکارسازی نمره دهی و ارزیابیها و بهینهسازی تخصیص منابع کمک کند. استفاده از این فناوری میتواند منجر به کیفیتبخشی آموزش شود. اصالت و ارزش: این پژوهش میتواند به کاهش شکاف مطالعاتی درزمینۀ کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و شناسایی چالشهای آن برای برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ آموزش؛ سامانههای آموزشی هوشمند؛ یادگیری انطباقی؛ ارزشیابی خودکار | ||
مراجع | ||
ظفری، مصطفی؛ اسماعیلی، علی؛ و صادقی نیارکی، ابوالقاسم. (1400). مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در آموزش، مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی،11 (36)،89-116. doi: 10.22034/emes.2021.251559
عباســی، رسـول؛ و اســماعیلی، محدثــه. (1403). هـوش مصــنوعی و فراینــدهای منـابع انســانی دیجیتــال: کاربردهـا و چالشها. مطالعـات منــابع انســانی،14(1)،116-140. doi: 10.22034/jhrs.2024.195965
قارونی، علی. (1402، 15مهر). کارکرد و کمک هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری دانشآموزان.
پانزدهمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1815787/
نادر، عباس. (1401). کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری بر اساس مرور سامانمند ادبیات. مدیریت پویا و تحلیل کسبوکار،1(1)،59-71. doi: 10.22034/dmbaj.2024.2023006.1022
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ کاشفی، فهیمه؛ یمین، نگار؛ بحرایی، ژاله؛ و چگینی، سارا. (1400). تدوین معادله خردورزی، هوش موفق و آفرینندگی در پیشبینی تقلب تحصیلی آنلاین در دانشآموزان. ایدههای نو در تعلیم و تربیت،1(1)،10-18.
Abdel Nour, A. (2004). Introduction to artificial intelligence. Al-Faisal Cultural House. Afiya, J. (2023). The Role of Artificial Intelligence (AI) In Teacher Education: Opportunities & Challenges, International Journal of Research and Analytical Reviews (IJRAR),0(1),139-146.www.ijrar.org Ahmad, S. F., Rahmat, M. K., Mubarik, M. S., Alam, M. M., & Hyder, S. I. (2021). Artificial intelligence and its role in education. Sustainability, 13(22), 12902. doi: 10.3390/su132 212902 Alam, A., Hasan, M., & Raza, M. M. (2022). Impact of artificial intelligence (AI) on education: changing paradigms and approaches. Towards Excellence, 14(1), 281-289.doi:10.13140/RG.2.2.15581.28646/1 Bhandari, P., & Singh, S. (2023). Systematic Review of Artificial Intelligence Application in Higher Education,journal-global-values, 14,55-63.doi:10.31995/jgv. 2023.v14iS3.008. Boucher, P. (2020). Artificial intelligence: how does it work, why does it matter, and what can we do about it? [pdf] Panel for the Future of Science and Technology, European Parliamentary Research Service. Bozkurt, A., Karadeniz, A., Baneres, D., Guerrero-Roldán, A. E., & Rodríguez, M. E. (2021). Artificial intelligence and reflections from educational landscape: A review of ai studies in half a century. Sustainability, 13(2), 800. https://doi.org/10.3390/su13020800 Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview. Procedia computer science, 136, 16-24. doi:10.1016 /j .procs.2018.08.233 Chen, X., Xie, H., & Hwang, G. J. (2020). A multi-perspective study on artificial intelligence in education: Grants, conferences, journals, software tools, institutions, and researchers. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100005. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100005 European Commission. (2020).White paper on Artificial intelligence – a European approach to excellence and trust. Author European Commission. https://ec.europa .eu/ info/sites/info/fles/commission-white-paper-artificial-intelligence-feb2020_en. pdf. Fahimirad, M., & Kotamjani, S. S. (2018). A review on application of artificial intelligence in teaching and learning in educational contexts. International Journal of Learning and Development, 8(4), 106-118. doi:10.5296/ ijld. v8i4.14057. Feng, S., & Law, N. (2021). Mapping artificial intelligence in education research: A network‐based keyword analysis. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 31(2), 277-303. DOI:10.1007/s40593-021-00244-4 Fenwick, A., & Molnar, G. (2022). The importance of humanizing AI: using a behavioral lens to bridge the gaps between humans and machines. Discover Artificial Intelligence, 2(1), 14. DOI:10.1007/s44163-022-00030-8 Forero-Corba, W., & Bennasar, F. N. (2024). Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia Artificial en educación: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 27(1), 238-243. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37491 González-Calatayud, V., Prendes-Espinosa, & P., Roig Vila, R. (2024). Artificial Intelligence for Student Assessment: A Systematic Review. Artificial Intelligence for Student, Appl. Sci.,27(2), 353–384. https://doi.org/10.3390/app11125467 Guan, C., Mou, J., & Jiang, Z. (2020). Artificial intelligence innovation in education: A twenty- year data-driven historical analysis. International Journal of Innovation Studies, 4(4), 134– 147. https://doi.org/10.1016/j.ijis.2020.09.001 Hashim, S., Omar, M. K., Ab Jalil, H., & Sharef, N. M. (2022). Trends on technologies and artificial intelligence in education for personalized learning: systematic literature. Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 12(1), 884-903. DOI:10.6007/IJARPED/v11-i1/12230 Heeg, D. M., & Avraamidou, L. (2023). The use of Artificial intelligence in school science: a systematic literature review. Educational Media International, 60(2), 125-150. https://doi.org/10.1080/09523987.2023.2264990 Heredia-Carroza, J., & Stoica, R. (2024). Artificial Intelligence in Higher Education. a Literature Review. Journal of Public Administration, Finance and Law, 30, 97-115. DOI:10.47743/jopafl-2023-30-09 Huang, J., Saleh, S., & Liu, Y. (2021). A Review on Artificial Intelligence in Education, Academic Journal of Interdisciplinary Studies,10(3). 206-217. DOI:10.36941/ajis-2021-0077 Igbokwe, I. C. (2023). Application of artificial intelligence (AI) in educational management. International Journal of Scientific and Research Publications, 13(3), 300-307. DOI:10.29322/IJSRP.13.03.2023.p13536 Ilham, R., Giatman, M., & Maksun, H. (2024). Artificial Intelligence Research in Education: A Bibliometric Analysis. Journal on Education, 6(2), 13467-13479. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.5199 Khanzode, K. C. A., & Sarode, R. D. (2020). Advantages and disadvantages of artificial intelligence and machine learning: A literature review. International Journal of Library & Information Science (IJLIS), 9(1), 3. https://doi.org/10.34218/IJLIS.09.01.20.04 Kırtay, S. (2023). Artificial intelligence in the education sector in Turkey: Opportunities and challenges. Uluslararası Psiko -Sosyal Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 273-284. Kulieshov, S. O. (2022). Features of the use of Artificial Intelligence in the US Higher Education System. In Modern computer and information systems and technologies: materials of the 3rd All-Ukrainian scientific-practical Internet conference, 448-450. http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16990. Lai, X., Shui, H., Ding, D., & Ni, J. (2021). Data-driven dynamic bottleneck detection in complex manufacturing systems. Journal of Manufacturing Systems, 60, 662-675. https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2021.07.016 Lee, S. J., & Kwon, K. (2024). A systematic review of AI education in K-12 classrooms from 2018 to 2023: Topics, strategies, and learning outcomes. Computers and Education, 6, 100211. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100211 Al-Mahdi, M. (2021). Education and future challenges in light of the philosophy of artificial intelligence. Journal of teaching technology and digital learning, 2(5), 97-140. McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N., & Shannon, C. E. (2006). A proposal for the dartmouth summer research project on artificial intelligence, august 31, 1955. AI magazine, 27(4), 12-14. https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904 Miao, F., Holmes, W., Ronghuai, H., & Zhang, H. (2021). AI end education: Guidance for policy- makers (UNESCO),60(2),125-150.doi:10.54675/PCSP7350 Mijwil, M. M., Aggarwal, K., Mutar, D. S., Mansour, N., & Singh, R. S. S. (2022). The Position of Artificial Intelligence in the Future of Education: An Overview, Asian Journal of Applied Sciences,10(2), 46-60.doi: 10.24203/ajas. v10i2.6956 bin Mohamed, M. Z., Hidayat, R., binti Suhaizi, N. N., bin Mahmud, M. K. H., & binti Baharuddin, S. N. (2022). Artificial intelligence in mathematics education: A systematic literature review. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(3), em0694. DOI:10.29333/iejme/12132 Wardat, Y., Tashtoush, M., AlAli, R., & Saleh, S. (2024). Artificial intelligence in education: mathematics teachers’ perspectives, practices and challenges. Iraqi Journal for Computer Science and Mathematics, 5(1), 60-77. DOI:10.52866/ijcsm.2024.05.01.004 Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2019). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The prisma statement. Annals of Internal Medicine, 151(4),264–269. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007 Moltudal, S., Høydal, K. L., & Krumsvik, R. J. (2020). Glimpses into real-life introduction of adaptive learning technology: A mixed methods research approach to personalised pupil learning, Designs for Learning,12(1),13–28. http://doi.org/10.16993/dfl.138 Nayak,S., & Ali,B. (2024).The era of artificial intelligence: The future of teaching and learning, International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science,6(4) 23-31. Nilsson, N. J. (2010). The quest for artificial intelligence. Cambridge University Press. Oláh, J., Krisán, E., Kiss, A., Lakner, Z., & Popp, J. (2020). PRISMA statement for reporting literature searches in systematic reviews of the bioethanol sector. Energies, 13(9), 2323. https://doi.org/10.3390/en13092323 Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and practice in technology enhanced learning, 12(1), 22. DOI: 10.1186/s41039-017-0062-8 Rahayu, S. (2023). The Impact of Artificial Intelligence on Education: Opportunities and Challenges. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 2132-2140.doi.org/10.31949/educatio. v9i4.6110 Ryzheva, N., Nefodov, D., Romanyuk, S., Marynchenko, H., & Kudla, M. (2024). Artificial Intelligence in higher education: opportunities and challenges. Amazonia Investiga, 13(73), 284-296. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-030-4-006 Salas-Pilco, S. Z., & Yang, Y. (2022). Artificial intelligence applications in Latin American higher education: a systematic review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 21. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00326-w · Sîrghi, N., Voicu, M. C., Noja, G. G., & Socoliuc, O. R. (2024). Challenges of artificial intelligence on the learning process in higher education. The AMFITEATRU ECONOMIC journal, 26(65), 1-53. DOI:10.24818/EA/2024/65/53 Suryanti, R., Jahidin, J., & Fadlil, M. (2024). Artificial Intelligence in Education: Bibliometric and Systematic Literature Review from 2019–2024. International Education Trend Issues, 2(2), 231-255. https://doi.org/10.56442/ieti.v2i2.647 Van Griethuijsen, R. A., van Eijck, M. W., Haste, H., Den Brok, P. J., Skinner, N. C., Mansour, N., ... & BouJaoude, S. (2015). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in science education, 45, 581-603. DOI:10.1007/s11165-014-9438-6 Vavekanand, R. (2024). Impact of Artificial Intelligence on students and ethical considerations in education. Electronic Journal. DOI:10.2139/ssrn.4819557 Vij, P., Shaikh, T., Chavan, S., & Archit. (2023). To study and analyze the impact of AI on education system, The Seybold Report, 18(3), 1920-1932. DOI: 10.17605/OSF.IO/BZD2U Vinay, S. B. (2023). Application of Artificial Intelligence (AI) In School Teaching and Learning Process-Review and Analysis. Information Technology and Management, 14(1), 1-5. DOI:10.17605/OSF.IO/AERNV Wardat, Y., Tashtoush, M., AlAli, R., & Saleh, S. (2024). Artificial intelligence in education: mathematics teachers’ perspectives, practices and challenges. Iraqi Journal for Computer Science and Mathematics, 5(1), 60-77. DOI:10.4018/978-1-6684-7366-5.ch084 Forero-Corba, W., & Bennasar, F. N. (2024). Techniques and applications of Machine Learning and Artificial Intelligence in education: a systematic review. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37491 Qiang, B., Zhou, X., Wang, Y., Yang, X., Wang, Y., Tian, J., & Chen, P. (2023). Chinese Event Extraction Method Based on Roformer Model. Wireless Communications and Mobile Computing, 2023(1), 8268651. https://doi.org/10.1155/2023/8268651 Zafari, M., Bazargani, J. S., Sadeghi-Niaraki, A., & Choi, S. M. (2022). Artificial Intelligence Applications in K-12 Education: A Systematic Literature Review. IEEE Access, 10, 61905-61921.doi :10.1109/ ACCESS .2022.3179356. Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27. DOI:10.1186/s41239-019-0171-0 Zhang, K., & Aslan, A. B. (2021). AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100025. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100025 Zheng, L., Niu, J., Zhong, L., & Gyasi, J. F. (2023). The effectiveness of artificial intelligence on learning achievement and learning perception: A meta-analysis. Interactive Learning Environments, 31(9), 5650-5664. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.2015693 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,295 |