تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,321 |
تعداد مقالات | 16,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,833,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,509,638 |
بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و حل مسئله با نقش میانجی ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا در دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 76، دی 1403، صفحه 209-219 اصل مقاله (555.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.63408.6396 | ||
نویسندگان | ||
عزتاله قدمپور1؛ داود کاظمی فرد* 2؛ محمد جلالوند2؛ آذین حیات پور3 | ||
1استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای فراشناختی و حل مسئله با نقش میانجی ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه لرستان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 4439 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای حل مسئله پارکر (1997)، راهبردهای شناختی و فراشناختی مکاینری و داوسن (2004)، ذهنیت خلاقانه کارووسکی (2014) و سبکهای یادگیری کلب (1985) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 انجام گرفت. نتایج نشان داد که راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله دانشجویان اثر مستقیم و معنیداری دارد. همچنین، ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا نیز بر حل مسئله دانشجویان اثر مستقیم و معنیداری دارند. علاوه بر این، راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله از طریق ذهنیت خلاقانه (0/483=β) و تفکر واگرا (0/054=β) اثر غیرمستقیم و معنیداری دارد. به طور کلی نتایج نشان داد ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا نقش میانجیگری مثبت و معنیداری در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و حل مسئله دانشجویان دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله؛ راهبردهای فراشناختی؛ ذهنیت خلاقانه؛ تفکر واگرا | ||
مراجع | ||
حسینیلرگانی، مریم. (1377). مقایسه بین سبکهای یادگیری دانشجویان سه رشته پزشکی، فنی –مهندسی و علوم انسانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران.
سیف، علیاکبر. (1398). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران. شوشتری، مژگان. (1392). هنجاریابی پرسشنامۀ راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مکاینری بر روی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 4(14)، 186-169.
زارع، حسین و براردران، مجید. (1393). هنجاریابی پرسشنامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان گیلان. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 2(5)، 26-18.
Ardianty, A. E. C., Parlan. P., Yahmin, Y. (2023). IDEAL (identify, define, explore, act, look back) metacognitive-STAD cooperative learning to improve students’ self-efficacy and problem-solving ability. Journal Pembelajaran Kimia, 8(1), 8-19. Biehler, R., & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching. Houghton Mifflin. Cancer, A., Iannello, P., Salvi, C., & Antonietti, A. (2023). Executive functioning and divergent thinking predict creative problem-solving in young adults and elderlies. Psychological Research, 87(2), 388-396. Davidson, J. E., & Sternberg, R. J. (1998). Smart problem solving: How metacognition helps. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 47–68). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. De Chantal, P. L., & Organisciak, P. (2023). Automated feedback and creativity: On the role of metacognitive monitoring in divergent thinking. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Dweck, C. S. (2009). Mindsets: Developing talent through a growth mindset. Olympic Coach, 21(1), 4-7. Ebomoyi, J. I. (2020). Metacognition and peer learning strategies as predictors in problem-solving performance in microbiology. Journal of Microbiology & Biology Education, 21(1), 10-1128. Guaman-Quintanilla, S., Everaert, P., Chiluiza, K., & Valcke, M. (2023). Impact of design thinking in higher education: a multi-actor perspective on problem solving and creativity. International Journal of Technology and Design Education, 33(1), 217-240. Guilford, J. P. (1956). The structure of intellect. Psychological Bulletin, 53(4), 267–293. Güner, P., & Erbay, H. N. (2021). Metacognitive Skills and Problem-Solving. International Journal of Research in Education and Science, 7(3), 715-734. Halmo, S. M., Yamini, K. A., & Stanton, J. D. (2024). Metacognition and Self-Efficacy in Action: How First-Year Students Monitor and Use Self-Coaching to Move Past Metacognitive Discomfort During Problem Solving. CBE—Life Sciences Education, 23(2), ar13. Harada, T. (2023). Exploring the effects of risk-taking, exploitation, and exploration on divergent thinking under group dynamics. Frontiers in psychology, 13, 1063525. He, W. J., & Chiang, T. W. (2024). From growth and fixed creative mindsets to creative thinking: an investigation of the mediating role of creativity motivation. Frontiers in Psychology, 15, 1-11. Hidayati, N., Idris, T., & Handayani, P. H. (2022). Student problem solving skills in PBL model: Viewed from the discourse sheet. Biosfer: Journal Pendidikan Biologi, 15(2), 231-241. Jia, X., Li, P., Chen, Q., & Li, W. (2023). Moderating Role of Creative Mindset in the Effect of Metacognitive Experience on Insight Problem Solving. Journal of Intelligence, 11(6), 99. Jia, X., Xu, T., & Zhang, Y. (2022). The role of metacognitive strategy monitoring and control in the relationship between creative mindsets and divergent thinking performance. Journal of Intelligence, 10(2), 1–11. Karwowski, M. (2014). Creative mindsets: Measurement, correlates, consequences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(1), 62–70. Koivisto, M., & Grassini, S. (2023). Best humans still outperform artificial intelligence in a creative divergent thinking task. Scientific Reports, 13(1), 13601. Osborne, J., & Allchin, D. (2024). Science literacy in the twenty-first century: informed trust and the competent outsider. International Journal of Science Education, 1-22. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33. Puente-Díaz, R., Cavazos-Arroyo, J., & Puerta-Sierra, L. (2023). Becoming Self-Aware of Feelings and Performance: The Influence of Creative Potential, Self-Evaluations, and Metacognitive Feelings on Creative Mindsets. Journal of Intelligence, 11(7), 138. Rivas, S. F., Saiz, C., & Ossa, C. (2022). Metacognitive strategies and development of critical thinking in higher education. Frontiers in Psychology, 13, 913219. Royston, R., & Reiter‐Palmon, R. (2019). Creative self‐efficacy as mediator between creative mindsets and creative problem‐solving. The Journal of Creative Behavior, 53(4), 472-481. DOI: Schoenfeld, A. H. (2016). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics (Reprint). Journal of education, 196(2), 1-38. Song, J. Y., & Park, J. E. (2017). The effects of strategy of enhanced metacognition on the improvement of creative problem solving skills. Journal of Digital Convergence, 15(7), 1-12. Sternberg, R. J. (Ed.). (1988). The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives. CUP Archive. Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., & Stead-Dorval, K. B. (2023). Creative problem solving: An introduction. Routledge. Urban, K., & Urban, M. (2023). How can we measure metacognition in creative problem-solving? Standardization of the MCPS scale. Thinking Skills and Creativity, 49, 101345. Utami, D. D., Setyosari, P., Fajarianto, O., Kamdi, W., & Ulfa, S. (2023). The Correlation between Metacognitive and Problem Solving Skills among Science Students. EduLine: Journal of Education and Learning Innovation, 3(1), 138-143. Verschaffel, L., Schukajlow, S., Star, J., & Van Dooren, W. (2020). Word problems in mathematics education: A survey. Mathematics Education, 52, 1-16. Vorhölter, K. (2023). Metacognition in mathematical modeling: the connection between metacognitive individual strategies, metacognitive group strategies and modeling competencies. Mathematical Thinking and Learning, 25(3), 317-334. Wider, C., & Wider, W. (2023). Effects of Metacognitive Skills on Physics Problem-Solving Skills among Form Four Secondary School Students. Journal of Baltic Science Education, 22(2), 357-369. World Economic Forum. (2020). Future of Job Report 2020. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/infographics-e4e69e4de7 Zhang, Q., & Lockee, B. B. (2022). Designing a Framework to Facilitate Metacognitive Strategy Development in Computer-Mediated Problem-Solving Instruction. Journal of Formative Design in Learning, 6(2), 127-143. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |