تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,321 |
تعداد مقالات | 16,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,833,243 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,509,657 |
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم و آموزش فرزندپروری بر روابط والد-کودک در افراد مبتلا به اختلال سلوک | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 76، دی 1403، صفحه 138-151 اصل مقاله (622.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.63243.6372 | ||
نویسندگان | ||
جمیله جان قربان1؛ محبوبه طاهر* 2؛ شهناز نوحی3؛ عباسعلی حسین خانزاده4 | ||
1دانشجوی روانشناسی عمومی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
4استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم و آموزش فرزندپروری بر رابطه والد-فرزند در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه مبتلا به اختلال سلوک جنوب شهر تهران و مادران آنها در تابستان سال 1402 بود. 45 نفر از دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه بر اساس ملاکهای ورود و به صورت هدفمند از سه مدرسه جنوب شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (15 نفر گروه آزمایشی مدیریت خشم، 15 نفر گروه آزمایشی فرزندپروری و 15 نفر گروه گواه) جایدهی شدند. در گروه مدیریت خشم، دانشآموزان تحت 8 جلسه 90 دقیقهای گروهی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری نواکا و اسپیواک قرار گرفتند. در گروه فرزندپروری مادران این دانشآموزان تحت آموزش فرزندپروری انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران در 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای سیاهه رفتاری کودک و نوجوان آخنباخ و رسکورلا (1991) و رابطه والد-فرزند فاین و همکاران (1992) بود. نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که هر دو روش بر رابطه والد-کودک در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک اثربخش بودند. اما اثربخشی آموزش فرزندپروری بر روابط والد-کودک نسبت به آموزش مدیریت خشم بیشتر بود. بنابراین از هر دو نوع مداخله آموزش مدیریت خشم و آموزش فرزندپروری میتوان برای بهبود روابط والد-کودک در افراد مبتلا به اختلال سلوک استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال سلوک؛ رابطه والد-کودک؛ فرزندپروری؛ مدیریت خشم | ||
مراجع | ||
ابارشی، زهره؛ طهماسبیان، کارینه؛ مظاهری، محمدعلی و پناغی، علی (1388). تاثیر آموزش برنامه ارتقای رشد روانی-اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر-کودک بر خوداثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. پژوهش در سلامت روانشناختی، 3 (3)، 9-1.
ارسلانی، کوثر و بهرامیپور، منصوره (1401). اثربخشی آموزش شیوههای مثبت مدیریت خشم بر کنترل هیجانی و تعاملات بین فردی کودکان 5 تا 6 سال. نشریه پرستاری کودکان، 9 (2)، 11-1.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (2022). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی. ویرایش پنجم (متن بازنگری شده). ترجمه مهدی گنجی (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
بیژنی کشک، لیلا؛ صادق کاظمی، مائده و رستمی، فاطمه (1402). اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت خشم بر خودتوانمندی و کاهش پرخاشگری دانش آموزان سوم دبیرستان شهر چالوس. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 6 (62)، 146-138.
پیری، سعید و صدری، اسماعیل (1401). اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی-رفتاری بر مهارتهای کنترل خشم نوجوانان. دومین همایش ملی روان شناسی بالینی کودک و نوجوان.
حاج خدادادی، داوود؛ اعتمادی، عذرا؛ عابدی، محمدرضا و جزایری، رضوان (1400). اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری موثر و کیفیت رابطه والد-فرزندی در مادران دارای نوجوان. مجله علوم روانشناختی، 20 (98)، 185-197.
حسیننژاد، امین؛ ابوالقاسمی، شهنام؛ وطنخواه، حمیدرضا و خلعتبری، جواد (1400). مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین و آموزش مدیریت خشم مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر تاب آوری تحصیلی و بهبود رابطه والد-فرزند در دانش آموزان پسر مبتلا به نارسایی توجه-فزونکنشی. مجله مطالعات ناتوانی، 89 (11)، 10-1.
خوشچهره، مریم (1400). رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با پایبندی به تعالیم دینی: نقش میانجی سبکهای هویت در نوجوانان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
رادفر، شیوا؛ زارعی، اقبال؛ سودانی، منصور و معلم، مهناز (1401). اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانونشکنی نوجوانان: یک مطالعه نیمه آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 21 (1)، 17-32.
سهرابی، فرامرز؛ برجعلی، احمد و رضایی میرقائد، ملیحه (1398). اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم بر افزایش کنترل خشم دختران بزهکار شهر تهران. مطالعات ناتوانی، 9 (55)، 13-1.
فلاح، شیرین؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه و ثابت، مهرداد (1401). اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیش دبستانی بر خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان. فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6 (2)، 270-260.
قرائتیفرد، مهدیه (1401). مقایسه جهت گیریهای مذهبی و سبکهای فرزندپروری در بین زوجین مطلقه و غیرمطلقه شهر قزوین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان قزوین، مرکز پیام نور قزوین.
قرهداغی، سکینه (1401). پیشبینی فرزندپروری مقتدرانه بر اساس والدگری ذهن آگاهانه، تابآوری و استرس والدینی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی، مرکز پیام نور تبریز.
کارگر, فاطمه, قمرانی, امیر, & نوروزی, قاسم. (1401). ارزیابی مدل علی شیوههای فرزندپروری و صفات سنگدلی-بیرحمی در نوجوانان با اختلال سلوک: نقش میانجیگری کارکردهای اجرایی. روانشناسی افراد استثنایی, 12(48), 27-59.
عباسی، مرتضی؛ عمادیان، علیا و عباسی، قدرتالله (1401). اثربخشی آموزش دلبستگیمحور به شیوه پسخوراند ویدیویی بر پیوند والدینی کودکان دارای اختلال رفتاری. نشریه پرستاری کودکان، 8 (3)، 10-1.
علی اصغری لهداربنی، فائزه و فرهادی، هادی (1402). اثربخشی آموزش مجازی مدیریت خشم به روش شناختی رفتاری بر نشخوار خشم، سلامت روان، تعارض کار و خانواده و روابط بین فردی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار یزد، 15 (1)، 78-91.
مینایی، اصغر (1385). مطالعه ساختار عاملی فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (3)، 666-685.
Altafim, E. R. P., McCoy, D. C., & Linhares, M. B. M. (2021). Unpacking the Impacts of a Universal Parenting Program on Child Behavior. Child Development, 92(2), 626-637. Anjanappa, Sh., Govindan, R., Munivenkatappa, M., Bhaskarapillai, B. (2023). Effectiveness of anger management program on anger level, problem solving skills, communication skills, and adjustment among school‑going adolescents. Journal of Education and Health Promotion, 12 (90), 1-9. Basta, M., Micheli, K., Koutra, K., Fountoulaki, M. (2022). Depression and Anxiety Symptoms in Adolescents and Young Adults in Greece: prevalence and associated factors. Journal of Affective Disorders Reports, 8, 1-11. Chan, L., Simmons, C., Tillem, S., Conley, M., Brazil, I., Baskin-Sommers, A. (2023). Classifying Conduct Disorder Using a Biopsychosocial Model and Machine Learning Method. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 8 (6), 599-608. Dadds, M., English, Th., Wimalaweera, S., Schollar-Root, O., Hawes, D. (2019). Can reciprocated parent–child eye gaze and emotional engagement enhance treatment for children with conduct problems and callous-unemotional traits: a proof-of-concept trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60 (6), 676-685. Deb, Sh., Roy, M. (2022). Behavioural and Emotional Disorders with Onset Usually Occurring in Childhood and Adolescence. Textbook of Psychiatry for Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder (pp.513-535). Golombok, S., Zadeh, S., Freeman, T., Lysons, J., & Foley, S. (2021). Single mothers by choice: Parenting and child adjustment in middle childhood. Journal of Family Psychology, 35(2), 192-110. Gupta, T., Horton, W., Haase, C., Carolc, E., Mittal, V. (2022). Clues from caregiver emotional language usage highlight the link between putative social environment and the psychosis-risk syndrome. Schizophrenia Research, 8(4), 56-64. Jugovac, S., O'Kearney, R., Hawes, D., Pasalich, D. (2022). Attachment- and Emotion-Focused Parenting Interventions for Child and Adolescent Externalizing and Internalizing Behaviors: A Meta-Analysis. Clinical Child and Family Psychology Review, 25(4), 754-773. Kaniusonyte, G., Laursen, B. (2021). Parenting styles revisited: A longitudinal person-oriented assessment of perceived parent behavior. Journal of Social and Personal Relationships, 38, 210-231. Mastrotheodoros, S., Canario, C., Gugliandolo, M.C., Merkas, M., Keijsers, L. (2020). Family Functioning and Adolescent Internalizing and Externalizing Problems: Disentangling between- and Within-Family Associations. Journal of Youth and Adolescence, 49, 804–817. Moreira, D., Moreira, DS., Oliveira, S., Ribeiro, FN., Barbosa, F., Favero, M. (2020). Relationship between adverse childhood experiences and psychopathy: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 53(1), 101452. Oliveira-Saraiva, D., Ferreira, H.A. (2023). Normative model detects abnormal functional connectivity in psychiatric disorders. Frontiers in Psychiatry, 14, 1068397. Prihastiwi, W.J., Antawati, D.I. (2023). Anger Management Intervention with Cognitive - Behavioral - Spiritual Approach (SC-Spri) in Adolescents with Behavioral Problems. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 708, 445-455. Shults, R., Shaw, K., Yellman, M., Jones. E. (2022). Does geographic location matter for transportation risk behaviors among U.S. public high school Students. Journal of Transport & Health, 22(11), 34-41. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |