تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,717,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,382,889 |
رابطه بین معنا در زندگی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان: نقش میانجی سرمایه روانشناختی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 76، دی 1403، صفحه 97-107 اصل مقاله (589.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.63739.6447 | ||
نویسندگان | ||
سارا کاس پور1؛ مصطفی زارعان* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
بهزیستی روانشناختی یکی از مهمترین شاخصها در ارزیابی سلامت روانشناختی افراد است، که میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطه بین معنا در زندگی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز در سه ماه اول سال 1402 بودند. در این مطالعه 240 نفر به روش نمونهگیری در دسترس در یک نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه معنای زندگی استیگر و همکاران (MLQ)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که اثر مستقیم معنا در زندگی بر بهزیستی روانشناختی (0/346= β) و سرمایه روانشناختی (0/753= β) معنادار بود، همچنین اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی (0/494= β) معنادار بود (0/05>P). همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی در بین معنا در زندگی و بهزیستی روانشناختی (0/372=β) نقش میانجی جزئی داشت (0/05>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که معنا در زندگی هم به صورت مستقیم و هم به واسطه ارتقاء مولفههای سرمایه روانشناختی بر بهبود بهزیستی روانشناختی دانشجویان موثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
معنا در زندگی؛ بهزیستی روانشناختی؛ سرمایه روانشناختی | ||
مراجع | ||
اسکندری، الهام؛ جلالی، ایوب؛ موسوی، مرضیه؛ اکرمی، ناهید (1398). پیش بینی تاب آوری روانشناختی براساس حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی با میانجی گری خودکارآمدی و معنا در زندگی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2 (پیاپی 18))، 17-30 https://doi.org/10.22108/ppls.2019.116694.1721
اصغری ابراهیم آباد، محمدجواد؛ ممیزاده اوجور، محمد (1397). نقش انعطاف پذیری روانشناختی و سرسختی روانشناختی در تبیین بهزیستی روانشناختی سربازان. پژوهشهای روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 8(1)، 37-51. https://doi.org/10.22067/ijap.v8i1.67658
امینی، مرضیه؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ حاجی یخچالی، علیرضا (1399). رابطه علی سرمایه روانشناختی با بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری سرمایه اجتماعی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 6(2)، 1-16. https://www.doi.org/10.22108/ppls.2020.116114.1688
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ هاشمی نصرت آباد، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل (1391). رابطه سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش و سلامت، 2(1)، 63-71. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223782.1393.3.2.3.1
سلطانی، زیبا؛ صادق محبوب، سمانه؛ قاسمی جوبنه، رضا؛ و یوسفی، نجف (1395). نقش سرمایه روانشناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 9(2)، 156-162. http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html
شرکت، مرضیه؛ کلانتری، مهرداد؛ آذربایجانی، مسعود؛ عابدی، محمدرضا (1399). اثربخشی آموزش هوش معنوی بر میزان هوش معنوی, بهزیستی روانشناختی, اضطراب و افسردگی دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، 19(88 )، 483-493. http://psychologicalscience.ir/article-1-682-fa.html
صدوقی و حسام پور (1396). پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس بخشودگی و معنا در زندگی با توجه به نقش واسطهای عواطف مثبت و منفی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 12(48)، 196-167. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1396.12.48.10.9
عسکری زاده، قاسم؛ پولادی، فرزانه (1395). پیش بینی گرایش به موسیقی بر اساس مولفه های معنا در زندگی و هیجان خواهی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(4 (پیاپی 8) )، 51-63. https://doi.org/10.22108/ppls.2017.21731
کاظمیان مقدم، کبری؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ کیامنش، علیرضا؛ حسینیان، سیمین (1395). نقش تمایزیافتگی, معناداری زندگی و بخشودگی در پیش بینی رضایت زناشویی. روانشناسی خانواده، 3(2)، 71-82. https://civilica.com/doc/1023580/
موحد، احمد؛ عباسی، زهره (1398). نقش ابعاد توانمندسازی روانشناختی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی کارکنان شبکه بهداشت و درمان. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 10(1)، 53-6. https://civilica.com/doc/1295584
موسوی مقدم، سیدرحمت اله؛ کوچکی، زهرا؛ فرضی، مهناز (1400). بررسی الگوی رابطه ای سرمایه ی روانشناختی, معنویت و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، 5(4 )، 49-58. https://www.sid.ir/paper/1028630/fa
نصیری، محمد؛ کارسازی، حسین؛ اسماعیل پور، فاروق؛ بیرامی، منصور (1394). تاثیر معنی در زندگی, ذهن آگاهی و تاب آوری در شکوفایی دانشجویان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(3 )، 21-32. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24764248.1394.1.3.3.1
ولی بیگی, میترا, محب, نعیمه؛ عبدی, رضا. (1400). تبیین مدل ساختاری روابط بین خوشبینی و تاب آوری با بهزیستی روانشناختی بر اساس رضایت از زندگی در دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت مرزی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 16(64), 236-253. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1400.16.64.9.8
هاشمیان، مائده؛ نامداری، کوروش؛ عابدی، احمد (1399). تاثیر درمان مبتنی بر امید بر سلامت روان و معناداری زندگی دانش آموزان دختر افسرده. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 19(73 )، 123-145.http://irancounseling.ir/journal/article-1-589-fa.html
هومن، حیدرعلی (1393). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: انتشارت سمت.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ نادری پور، حسین؛ یارمحمدی واصل، مسیب؛ محققی، حسین (1398). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی, نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(52 )، 217-237. https://doi.org/10.22054/jep.2019.35337.2381
Arslan, G., & Allen, K. A. (2022). Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well-being. Psychology, Health & Medicine, 27(4), 803-814. https://doi.org/10.1080/13548506.2021.1876892 Ayoob, M., Wani, N., Ahmad, M., Jan, M., & Dar, B. (2015). Cultural intelligence as a predictor of acculturative stress and psychological well-being among college students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 41(1), 86. http://www.jiaap.org.in/Listing_Detail/Logo/7a7c28ea-1620-4b7d-8c6a-9fd8b4688364.pdf BAno, A. (2014). Impact of Meaning in Life on Psychological Wellbeing and Stress Among University Students. Wien: Existenzanalyse, GLE-International, 12, 21-25. https://www.existenzanalyse.org/wp-content/uploads/2014_1_Bano.pdf Brouzos, A., Vassilopoulos, S. P., & Boumpouli, C. (2016). Adolescents’ subjective and psychological well-being: The role of meaning in life. Hellenic Journal of Psychology, 13(3), 153-169. https://ejournals.lib.auth.gr/hjp/article/download/7864/7927 Calderon Jr, R., Pupanead, S., Prachakul, W., & Kim, G. (2021). Happiness, perceived stress, psychological well-being, and health behaviors of Thai university students: Preliminary results from a multinational study on well-being. Journal of American College Health, 69(2), 176-184. https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1657871 Davies, E. B., Morriss, R., & Glazebrook, C. (2014). Computer-delivered and web-based interventions to improve depression, anxiety, and psychological well-being of university students: a systematic review and meta-analysis. Journal of medical Internet research, 16(5), e3142. https://doi.org/10.2196/jmir.3142 Diener E, Lucas R, Oishi S. (2002) Subjective wellbeing: the science of happiness and life satisfaction. New York: Handbook of Positive Psychology http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0017 Farshiagdam, A., Bayrami, M., Zarean, M., Babapour Kheiroddin, J., & Hashemi Nosratabad, T. (2024). Structural relationships of personality factors and family functions in predicting students' suicidal thoughts with the mediation of psychological capital. Journal of Modern Psychological Researches, 18(72), 227-238. https://doi.org/10.22034/jmpr.2024.17499 García-Alandete, J. (2015). Does meaning in life predict psychological well-being?. The European Journal of Counselling Psychology, 3(2), 89-98. https://doi.org/10.5964/ejcop.v3i2.27 Huang, L., & Zhang, T. (2022). Perceived social support, psychological capital, and subjective well-being among college students in the context of online learning during the COVID-19 pandemic. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(5), 563-574. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00608-3 Hedayati, M. M., & Khazaei, M. M. (2014). An investigation of the relationship between depression, meaning in life and adult hope. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 598-601. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.753 Karimi, S., Ahmadi Malek, F., Yaghoubi Farani, A., & Liobikienė, G. (2023). The role of transformational leadership in developing innovative work behaviors: The mediating role of employees’ psychological capital. Sustainability, 15(2), 1267. http://dx.doi.org/10.3390/su15021267 Krok, D., & Telka, E. (2019). Optimism mediates the relationships between meaning in life and subjective and psychological well-being among late adolescents. Current Issues in Personality Psychology, 7(1), 32-42. http://dx.doi.org/10.5114/cipp.2018.79960 Kun, A., & Gadanecz, P. (2022). Workplace happiness, well-being and their relationship with psychological capital: A study of Hungarian Teachers. Current Psychology, 41(1), 185-199. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00550-0 Liu, X., Ping, S., & Gao, W. (2019). Changes in undergraduate students’ psychological well-being as they experience university life. International journal of environmental research and public health, 16(16), 2864. https://doi.org/10.3390/ijerph16162864 Mohseni, M., Iranpour, A., Naghibzadeh-Tahami, A., Kazazi, L., & Borhaninejad, V. (2019). The relationship between meaning in life and resilience in older adults: A cross-sectional study. Health Psychology Report, 7(2), 133-138. http://dx.doi.org/10.5114/hpr.2019.85659 Morales-Rodríguez, F. M., Espigares-López, I., Brown, T., & Pérez-Mármol, J. M. (2020). The relationship between psychological well-being and psychosocial factors in university students. International journal of environmental research and public health, 17(13), 4778. https://doi.org/10.3390/ijerph17134778 Nippert, A. H., & Smith, A. M. (2008). Psychologic stress related to injury and impact on sport performance. Physical medicine and rehabilitation clinics of North America, 19(2), 399-418. https://doi.org/10.1016/j.pmr.2007.12.003 Orth, U., & Robins, R. W. (2022). Is high self-esteem beneficial? Revisiting a classic question. The American psychologist, 77(1), 5–17. https://doi.org/10.1037/amp0000922 Pramanik, S., & Biswal, S. (2020). Ageism, psychological capital and life satisfaction: A study on elderly women. The International Journal of Indian Psychology, 8(2), 1217-1225. http://dx.doi.org/10.25215/0802.139 Prasath, P. R., Mather, P. C., Bhat, C. S., & James, J. K. (2021). University Student Well-Being During COVID-19: The Role of Psychological Capital and Coping Strategies. Professional Counselor, 11(1), 46-60. http://dx.doi.org/10.15241/prp.11.1.46 Rahimnia, F., Mazidi, A., & Mohammadzadeh, Z. (2013). Emotional mediators of psychological capital on well-being: The role of stress, anxiety, and depression. Management Science Letters, 3(3), 913-926. http://dx.doi.org/10.5267/j.msl.2013.01.029 Rasheed, N., Fatima, I., & Tariq, O. (2022). University students' mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta psychologica, 227, 103618. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103618 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual review of psychology, 52(1), 141-166. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141 Sabaitytė, E., & Diržytė, A. (2016). Psychological capital, self-compassion, and life satisfaction of unemployed youth. International journal of psychology: a biopsychosocial approach, (19), 49-63.https://portalcris.vdu.lt/server/api/core/bitstreams/78f3e458-40f5-4f38-91a5-c4deb96b7f44/content Santisi, G., Lodi, E., Magnano, P., Zarbo, R., & Zammitti, A. (2020). Relationship between psychological capital and quality of life: The role of courage. Sustainability, 12(13), 5238. http://dx.doi.org/10.3390/su12135238 Sweetman, D., Luthans, F., Avey, J. B., & Luthans, B. C. (2011). Relationship between positive psychological capital and creative performance. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 28(1), 4-13. https://doi.org/10.1002/cjas.175 Turashvili, T., & Japaridze, M. (2012). Psychological well-being and its relation to academic performance of students in Georgian context. Problems of Education in the 21st Century, 49, 73. http://www.scientiasocialis.lt/pec/files/pdf/vol49/73-80.Turashvili_Vol.49.pdf Wang, H., Ng, T. K., & Siu, O. L. (2023). How does psychological capital lead to better well-being for students? The roles of family support and problem-focused coping. Current Psychology, 42(26), 22392-22403. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03339-w Yalçın, İ., & Malkoç, A. (2015). The relationship between meaning in life and subjective well-being: Forgiveness and hope as mediators. Journal of Happiness Studies, 16, 915-929. http://dx.doi.org/10.1007/s10902-014-9540-5 Zhang, S., Fu, Y. N., Liu, Q., Turel, O., & He, Q. (2022). Psychological capital mediates the influence of meaning in life on prosocial behavior of university students: A longitudinal study. Children and Youth Services Review, 140, 106600. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106600 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |