تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,321 |
تعداد مقالات | 16,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,833,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,509,628 |
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 76، دی 1403، صفحه 74-83 اصل مقاله (463.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.62514.6301 | ||
نویسنده | ||
سیده سمیه جلیل آبکنار* | ||
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
والدین کودکان کمتوان ذهنی در تابآوری و انعطافپذیری شناختی با چالشهای خاصی مواجه هستند و به آموزش و برنامهریزی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کمتوان ذهنی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 میشد. نمونه شامل 32 مادر بود که به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس استثنایی انتخاب شدند. آنها با روش تصادفی به دو گروه 16 نفری تقسیم و در یکی از گروههای آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. تمام آزمودنیها مقیاس تابآوری (کانر-دیویدسون، 2003) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه آموزش راهبردهای تنظیم هیجان شرکت کرد اما گروه کنترل از برنامه رایج مدرسه استفاده کرد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس تکمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بهطور معناداری بر تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی تاثیر داشت (0/001>P). نتایج حاکی از آن بود که این برنامه برای بهبود تابآوری و انعطافپذیری شناختی این مادران مفید و موثر بود. در نتیجه برنامهریزی برای آموزش راهبردهای تنظیم هیجان نقش مهمی در تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ راهبردهای تنظیم هیجان؛ تابآوری؛ کمتوان ذهنی | ||
مراجع | ||
آزاد، رعنا و آل یاسین، سید علی (1402). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر بهزیستی روانشناختی، تابآوری و معنای زندگی مادران کودک کمتوان ذهنی. رویش روانشناسی، 12(5)، 161-172.
آهنگرزاده رضایی، سهیلا و رسولی، مریم (1394). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون در نوجوانان مبتلا به سرطان. مجله پرستاری و مامایی، ۱۳(۹)، ۷۳۹-۷۴۷.
ایراننژاد، سمیرا (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر مبنای مدل گراس بر عملکرد تحصیلی و حلمسئله در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 8(۱۲)، ۸-۱.
جعفرپور، حسن؛ اکبری، بهمن؛ شاکرنیا، ایرج و اسدی مجره، سامره (1400). اثربخشی آموزش نظمجویی هیجانی در مقایسه با آموزش ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و تعامل والد- فرزند در مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی خفیف. مجله علوم روانشناختی، 20(۱۰۷) :۲۱۴۳-۲۱۲۵.
حسینی، مائده و عاشوری، محمد (1401). اثربخشی آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطهدرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان کمشنوا و تابآوری مادران آنها. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 12(2)، 91-108.
دانادل، مهرشید و عاشوری، محمد (1402). اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجان بر ناگویی هیجانی دانشآموزان کمشنوا. توانمندسازی کودکان استثنایی، 14(2)، 50-41.
سلطانی، اسماعیل؛ شاره، حسین؛ بحرینیان، سید عبدالمجید و فرمانی اعظم (1392). نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی در ارتباط بین سبکهای مقابلهای و تابآوری با افسردگی. پژوهنده، 18(2)، 88-96.
شیخالاسلامی، علی؛ محمدی، نسیم و سیداسماعیلی قمی، نسترن (1395). مقایسه استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 25-42.
عاشوری، محمد و رشیدی، اعظم (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا. نشریه توانمند سازی کودکان استثنائی، 10(2)، 259-250.
فانی، شیرین؛ زلفی، وحیده و کریمی، منوچهر (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان در مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی و مؤلفههای عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(1)، 255-278.
فخارینژاد، سامیه؛ مجتبایی، مینا و میرهاشمی، مالک (1400). مقایسه اثربخشی آموزش یوگا با آموزش تنظیم هیجان بر مدیریت خود وحافظه فعال. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 12(45)، 85-81.
فنایی، سعیده؛ حبیب الهی، اعظم و غضنفری، احمد (1394). اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر سلامت روان و انعطافپذیری روانشناختی افراد دارای اضافه وزن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 2(2)، 38-28.
قوامی، مریم؛ کاظمیان مقدم، کبری؛ غلامزاده جفره، مریم و شهبازی، مسعود (1402). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش تنظیم هیجان بر انعطافپذیری شناختی و احساس تنهایی در افراد وابسته به مواد خود معرف به سازمان بهزیستی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۷ (۶۷)، ۱۵۳-۱۸۰.
مصلح، سید قاسم؛ بدری گرگری، رحیم؛ و نعمتی، شهروز. (1399). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان در نمونه دانشآموزان نوجوان شهر ارومیه. روانشناسی بالینی و شخصیت، 18(1)، 163-175.
نایبزاده، سپیده؛ ابولقاسمی، عباس؛ کافی ماسوله، موسی و خسروجاوید، مهناز (1401). تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی. روانشناسی افراد استثنایی، 12(46)، 111-138.
Battaglini, A. M., Rnic, K., Jameson, T., Jopling, E., & LeMoult, J. (2023). Interpersonal emotion regulation flexibility: effects on affect in daily life. Emotion, 23(4), 1048–1060. Blank, A., Frush Holt, R., Pisoni, D. B., & Kronenberger, W. G. (2020). Associations between parenting stress, language comprehension, and inhibitory control in children with hearing loss. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 63(1), 321–333. Boitshwarelo, T., Rakhudu, M. A., & Koen, M. P. (2022). Strategies to enhance the resilience of nurse managers. Africa Journal of Nursing & Midwifery, 24(1), 1-21. Cheng, S., Xuxu, L., & Deng, M. (2024). The resilience of parents of children with intellectual disabilities: An effort from self-regulation and career burnout. Child: Care, Health and Development, 50(4), e13286. https://doi.org/10.1111/cch.13286 Compas, B. E., Jaser, S. S., Bettis, A. H., Watson, K. H., Gruhn, M. A., Dunbar, J. P., & Thigpen, J. G. (2017). Coping emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: A meta-analysis and narrative review. Psychological Bulletin, 143(1), 939-991. Connor, K. M., and Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. Dennis, J. P., & VanderWal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy Research, 34(3), 241-53. Deyreh, E., & Abidizadegan, A. (2021). Effectiveness of emotion-regulation training in resilience, psychological wellbeing, and quality of life among mothers with mentally disabled children. Razavi International Journal of Medicine, 9(4), 97-106. Eichorn, N., Marton, K., & Pirutinsky, S. (2018). Cognitive flexibility in preschool children with and without stuttering disorders. Journal of Fluency Disorders, 57, 37-50. Eichengreen, A., Broekhof, E., Tsou, Y. T., & Rieffe, C. (2023). Longitudinal effects of emotion awareness and regulation on mental health symptoms in adolescents with and without hearing loss. European Child & Adolescent Psychiatry, 32(4), 705–724. Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10(6), 214–219. Gross, J. J. (2013). Emotion regulation: taking stock and moving forward. Emotion, 13(3), 359-365. Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation. Guilford Press. Ferguson, M., & Henshaw, H. (2015). Auditory training can improve working memory, attention, and communication in adverse conditions for adults with hearing loss. Frontiers in Psychology, 6, 1-7. Gonzalez-Mendez, R., Ramírez-Santana, G., & Hamby, S. (2021). Analyzing Spanish adolescents through the lens of the resilience portfolio model. Journal of Interpersonal Violence, 36(9-10), 4472–4489. Grafe, L. A., Cornfeld, A., Luz, S., Valentino, R., & Bhatnagar, S. (2017). Orexins mediate sex differences in the stress response and in cognitive flexibility. Biological Psychiatry, 81(8), 683-692. Lahaije, S. T. A., Luijkx, J., Waninge, A., & van der Putten, A. A. J. (2024). Family resilience affecting well-being of families with a child with profound intellectual and multiple disabilities. Intellectual and Developmental Disabilities, 62(2), 101–113. Maulidia, F. N., Kinanthi, M. R., Permata, A. S., & Fitria, N. (2017). Family resilience pada keluarga yang memiliki anak dengan spektrum Autistik–ditinjau dari Perspektif Ibu [Family resilience in the family with Autistic Spectrum Disorder child - mother’s perspective]. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(1), 47–56. Njardvik, U., Smaradottir, H., & Öst, L. G. (2022). The effects of emotion regulation treatment on disruptive behavior problems in children: A randomized controlled trial. Research on Child and Adolescent Psychopatholog, 50(7), 895-905. Olecká, I., & Ivanová, K. (2012). Resilience of parents of hearing-impaired children–systematic review. Peer-Reviewed Journal for Health Professions, 2, 16-25. Onen, A. S., & Kocak, C. (2015). The effect of cognitive flexibility on higher school students’ study strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 2346-2350. Rajan, A. M., & John, R. (2017). Resilience and impact of children's intellectual disability on Indian parents. Journal of Intellectual Disabilities, 21(4), 315–324. Rakap, S., & Vural-Batik, M. (2024). Mitigating the impact of family burden on psychological health in parents of children with special needs: Buffering effects of resilience and social support. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID, 37(1), e13179. Safarpour, F., & Ashori, M. (2023) Incredible years parenting program: Behavioral emotion regulation and resilience in mothers of deaf children. Exceptionality, 31(3), 185-197. Sayed, T., Malan, H., & Fourie, E. (2024). Exploring the associations between resilience and psychological well-being among South Africans during COVID-19. Front. Psychol. 15, 1323466. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1323466 Silva, I. C. P., Cunha, K. C., Ramos, E. M. L. S., Pontes, F. A. R., & Silva, S. S. C. (2021). Family resilience and parenting stress in poor families. Estudos de Psicologia (Campinas), 38, e190116. Sosa, G. W., & Lagana, L. (2019). The effects of video game training on the cognitive functioning of older adults: A community-based randomized controlled trial. Archives of Gerontology and Geriatrics, 80, 20-30. Widyawati, Y., Otten, R., Kleemans, T., & Scholte, R. H. J. (2020). Parental resilience and the quality of life of children with developmental disabilities in Indonesia. International Journal of Disability, Development and Education, 69(6), 1946–1962. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |