تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,511 |
بازاندیشی در رمان «سفر به انتهای شب» سلین بر اساس مفهوم تجربه زیسته-ارایگنیس هایدگری | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.64400.3914 | ||
نویسنده | ||
حسین قسامی* | ||
گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله به دست دادن تفسیری تازه از رمان «سفر به انتهای شب»، نوشته لویی فردینان سلین، بر اساس مفهوم تجربه زیسته هایدگر است. هایدگر در کتاب «به سوی تعریف فلسفه» تجربه زیسته را به مثابه ارایگنیس یا رخداد از آن خودکننده تعریف میکند. بر این اساس تجربه زیسته آن امر ابژکتیو که انسان با آن مواجه شود نیست، تجربه زیسته از درون انسان میروید و متعلق به انسان است. و از طرفی انسان نیز به ساحت آن تعلق دارد. مباحث هایدگر در این زمینه به نحوی است که دازاین در مرکزیت آن قرار میگیرد. بر همین اساس به نظر میرسد ادامه منطقی بحث تجربه زیسته در کتاب «هستی و زمان» و ذیل مواردی چون در-جهان-هستن، پروا داشتن و کشفکنندگی حقیقت قابل پیگیری است. در ادامه با نگاهی به روایت رمان سلینْ روشن میشود که میتوان شخصیت اصلی رمان، فردینان باردامو، را همچون دازاینی که هستیداریاش از سنخ اگزیستانس است، در نظر گرفت و اگزیستانسیالهای دازاین، از قبیل در-جهان-هستن، پروا و کشفکنندگی را بر او حمل کرد. کنار هم نهادن روایت سلین و نظریات هایدگر نشان میدهد رویارویی با تجربه زیسته نه از سنخ مواجههای ابژکتیو، بلکه رخدادی وجودی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ ارایگنیس؛ هایدگر؛ سفر به انتهای شب؛ لویی فردینان سلین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 |