تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,540,361 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,244,542 |
تاثیر خروج از مرکزیت بارگذاری بر ظرفیت باربری پی نواری در مجاورت شیروانی | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1403 اصل مقاله (5.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2024.59588.2306 | ||
نویسندگان | ||
مجید کیانپور1؛ احد باقرزاده خلخالی* 2؛ روزبه دبیری3؛ مهدی مهدوی عادلی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران | ||
2گروه ژئوتکنیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3گروه مهندسی عمران،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
4گروه مهندسی عمران، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
چکیده | ||
مهندسان اغلب هنگام طراحی فونداسیونهایی که در مجاورت شیب ها قرار دارند با چالشهایی مواجه میشوند که تاثیر خروج از مرکزیت با حضور لایههای ضعیف به پیچیدگی موضوع میافزاید. در تحقیق حاضر با استفاده از آزمونهای مدل فیزیکی مقیاس کوچک، تأثیر بارگذاری خارج از مرکز بر ظرفیت باربری پی نواری در مجاورت شیروانی با لایه خاک ضعیف مورد بررسی قرار گرفته است. لایههای نازک اثرات قابل توجهی بر ظرفیت باربری نهایی دارند، علیرغم اینکه به نظر ناچیز هستند. مجموعهای از آزمایشهای مدل فیزیکی بر روی یک پی نواری صلب که بر روی بستر چند لایه ماسه ای که در مجاورت شیب قرار گرفته است، انجام شد. اثرات تغییر فاصله پی از تاج شیب و شیب لایه نازک بر روی رفتار پی مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شده است که لایه نازک ضعیف ظرفیت باربری نهایی را کاهش میدهد. نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد که مقدار خروج از مرکزیت بر روی ظرفیت باربری نهایی پی تأثیر میگذارد و با دور شدن پی از لایه ضعیف و تاج شیب، ظرفیت باربری افزایش مییابد همچنین وجود لایه نازک ضعیف در بستر خاکی منجر به کاهش ظرفیت باربری نهایی تا 43 درصد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
لایه ضعیف؛ شیروانی خاکی؛ ظرفیت باربری نهایی؛ خروج از مرکزیت؛ مدل فیزیکی؛ مدل عددی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |