
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,663 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,905,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,527,135 |
تمایز انتولوژیکال در اندیشه هایدگر: راهحلی برای معمای رابطه میان وجود، موجود و دازاین در کتاب وجود و زمان | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 19، شماره 50 - شماره پیاپی 20، فروردین 1404، صفحه 59-78 اصل مقاله (777.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.64180.3901 | ||
نویسنده | ||
نیره سادات میرموسی* | ||
استادیار، گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی سه گزاره ظاهراً متعارض در کتاب وجود و زمان میپردازد که به ارتباط میان موجودات، وجود و دازاین اشاره دارند. این تعارض از آنجا ناشی میشود که هایدگر از یک سو موجودات را مستقل از دازاین میداند و از سوی دیگر وجود را وابسته به فهم دازاین میپندارد. در این مقاله تلاش شده است تا با معرفی و تحلیل تمایز انتولوژیکال میان وجود و موجود که یکی از مفاهیم کلیدی در فلسفه هایدگر است، به رفع این تعارض ظاهری پرداخته شود. از طریق بررسی نقدهای هایدگر به رویکردهای رئالیستی و ایدئالیستی سنتی و با تکیه بر تحلیل فلسفی او از مفهوم دازاین، نشان داده میشود که این سه گزاره در چارچوب فلسفه وجودشناسانه هایدگر کاملاً سازگار هستند. از آنجا که نحوۀ وجودِ دازاین به مثابه فرارویِ بنیاد تمایز انتولوژیکال است، فهم همه انحاء وجودِ موجودات (و نه خودِ موجودات) من جمله مستقل بودن و وابسته بودن در دازاین ریشه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ موجود؛ دازاین؛ حقیقت؛ تمایز انتولوژیکال | ||
مراجع | ||
Cerbone, D. R. (2005). Realism and truth. In A companion to Heidegger, pp. 248–264, Eds H. L. Dreyfus & M. A. Wrathall, Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470996492.ch15 Dreyfus, H. L. (1990). Being-in-the-world: A commentary on Heidegger's Being in Time, Division I. Bradford. Dreyfus, H. L. (2002). Comments on Cristina Lafont's interpretation of Being and Time. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 45(2), 191–194. https://doi.org/10.1080/002017402760093270 Dreyfus, H. L., & Wrathall, M. A. (Eds.). (2002). Heidegger reexamined. Routledge. Goldman, A. I. (1979). What is justified belief? In Justification and knowledge: New studies in epistemology, pp. 1–25, Ed G. Pappas, D. Reidel. Heidegger, M. (1969). The Essence of Reasons, Trans T. Malick, Northwestern University Press. Heidegger, M. (1977). Sein und Zeit (1927), GA 2, hrsg. von F. W. von Herrmann, 1. Auflage. Vittorio Klostermann. Heidegger, M. (1982). The Basic Problems of Phenomenology, Trans A. Hofstadter, Indiana University Press. Heidegger, M. (1984). The Metaphysical Foundations of Logic, Trans M. Heim, Indiana University Press. Heidegger, M. (1985). History of the concept of time: Prolegomena, Trans T. Kisiel, Indiana University Press. Heidegger, M. (1998). Introduction to “What is metaphysics?” In Pathmarks, pp. 277–290, Ed W. McNeill, Trans W. Kaufmann, Cambridge University Press. Heidegger, M. (2002). The essence of human freedom: An introduction to philosophy Trans T. Sadler, Continuum. Heidegger, M. (2010). Logic: The question of truth, Trans T. Sheehan, Indiana University Press. Kant, I. (1997). Critique of pure reason, Trans P. Guyer & A. W. Wood, Cambridge University Press. McDaniel, K. (2016). Heidegger and the ‘there is’ of being. Philosophy and Phenomenological Research, 93(2), 375–392. http://dx.doi.org/10.1111/phpr.12257 Moore, G. E. (1903). The refutation of idealism. Mind, 12(48), 433–453. http://www.jstor.org/stable/2248251 Stepanich, L. V. (1991). Heidegger: Between idealism and realism. The Harvard Review of Philosophy, 1(1), 20–28. https://doi.org/10.5840/harvardreview1991113 Samadieh, M. & Mollayousefi, M. (2021). Heidegger's Interpretation of Phronesis in Plato’s Sophist whit regard to Sein und Zeit. Philosophical Meditations, 11(26), 163-191. https://doi:10.30470/phm.2020.124226.1773 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |