تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,188 |
حمایت از حق تمامیت اثر پدیدآورنده فیلم سینمایی؛مطالعه تطبیقی در نظام حقوقی آمریکا و ایران | ||
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آبان 1403 اصل مقاله (741.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/law.2024.60826.3375 | ||
نویسندگان | ||
پدرام کشاورز* 1؛ رضا دریائی2 | ||
1گروه حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت،ایران | ||
2استادیار گروه حقوق دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
پدیدآورنده فیلم سینمایی علاوه بر حقوق مادی که حافظ منافع اقتصادی وی است، دارای دستهای دیگر از حقوق تحت عنوان حقوق معنوی بوده که بر رابطه بین وی و اثر تمرکز دارد. ازجمله حقوق معنوی میتوان به حق تمامیت یا یکپارچگی اثر اشاره داشت که بهموجب آن هرگونه تغییر در اثر منوط به رضایت پدیدآورنده آن است. این نوشتار در پی پاسخ به این پرسش است که در دو نظام حقوقی ایران و آمریکا تا چه میزان از حق تمامیت فیلم سینمایی حمایت به عمل میآید؟ آیا این حمایت کافی به شمار میآید؟ برای نیل به پاسخ، شناسایی جایگاه حق تمامیت اثر، اهمیت آن در حمایت از منافع پدیدآورنده و شیوههای حمایت از آن در این دو نظام حقوقی میبایست مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای به عمل آمده است حکایت از آن دارد که در نظام حقوقی آمریکا، حق تمامیت اثر تنها در خصوص دسته خاصی از آثار هنری و آن هم با شرایط خاصی موردپذیرش واقع گردیده و صراحتاً فیلمهای سینمایی از شمول این حمایت خارج گردیدهاند. در این نظام حقوقی حمایت از این حق به نهادهای حقوقی دیگری نظیر هتک حرمت واگذار گردیده و شواهد گویای عدم انجام حمایت کافی در این خصوص است. با وجود اینکه برخلاف حقوق آمریکا، در حقوق ایران حق تمامیت اثر در خصوص فیلمهای سینمایی موردپذیرش قرار دارد؛ اما در عمل مسئله سانسورهای گسترده موجب آن است که شاهد برخورداری از حمایت شایسته از این حق نباشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق معنوی پدیدآورنده؛ حق تمامیت اثر؛ فیلم سینمایی؛ سانسور؛ نظم عمومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |