تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,317,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,075,404 |
بررسی عددی تأثیر پارامترهای هندسی سرریز جانبی با پلان ذوزنقهای بر ضریب دبی جریان | ||
دانش آب و هیدرولیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403 | ||
نویسندگان | ||
سارا نامدار1؛ اکرم عباسپور* 2؛ علی حسین زاده3؛ فرزین سلماسی* 4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه | ||
2دانشگاه تبریز | ||
3گروه مهندسی اب دانشگاه تبریز | ||
4گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
سرریزها از مهمترین سازههای اندازه گیری و تنظیم دبی جریان هستند. همچنین سازههای هیدرولیکی سادهای هستند که به منظور کنترل سطح آب و اندازه گیری شدت جریان در کانالها مورد استفاده قرار میگیرند. سرریزهای جانبی گاه باعنوان سرریز کناری هم شناخته میشوند. سرریزهای جانبی معمولاً به شکلهای هندسی مختلف از جمله مستطیلی، قوسی، ذوزنقهای و مثلثی ساخته میشوند. در سرریزهای جانبی ذوزنقهای شکل ارتفاع سرریز، بار آبی، زاویه دیواره سرریز بر روی ضریب دبی جریان تأثیر دارد. در این تحقیق بهصورت عددی با استفاده از نرمافزار فلوئنت تأثیر پارامترهای زاویه رأس دیواره ی سرریز، ارتفاع سرریز و بار آبی بر روی ضریبدبی سرریز جانبی ذوزنقهای مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بهدست آمده با نتایج حاصل از دادههای آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج حاصل از شبیهسازی، بسیار نزدیک به نتایج آزمایشگاهی بهدست آمد. مقادیر خطای نسبی در بازه 5 تا 7 درصد به دست امد. با توجه به این نتایج، مقادیر ضریبدبی آزمایشگاهی با مقادیر شبیهسازی شده تطابق خوبی دارد. ضریبدبی وابسته به یک پارامتر هیدرولیکی و یا هندسی نبوده بلکه پارامترهای ارتفاع نسبی سرریز، بار آبی، زاویه رأس دیواره سرریز بر آن تأثیر گذارند. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که، سرریز جانبی با شیب دیواره 45 درجه نتایج بهتری در مقایسه با دو زاویه مورد بررسی دیگر دارد، چون دارای بیشترین مقدار ضریب دبی در بین سرریزهای مختلف است. همچنین می توان نتیجه گرفت مقادیر سرعت در نزدیک سرریز جانبی با شیب بیشتری کاهش مییابد و به طرف پایین دست در کانال اصلی تغییرات سرعت کاهش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
پلان ذوزنقه ای؛ سرریز جانبی؛ شبیه سازی عددی؛ ضریب دبی؛ نرم افزار فلوئنت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |