تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,001 |
وضعیت سواد داده در میان دانشجویان دانشگاه رازی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1403، صفحه 107-122 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.62735.1096 | ||
نویسندگان | ||
مروارید تاسا1؛ صالح رحیمی* 2؛ غلامرضا حیدری2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین وضعیت سواد داده دانشجویان دانشگاه رازی است. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بود. جامعة آماری، کلیة دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 11080 نفر بودند. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 371 نفر انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه سواد داده وایلی، سینامون و کوپاک (2022) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی و توصیفی استفاده گردید. یافتهها: سطح سواد داده دانشجویان کمتر از حد متوسط بود. از میان ابعاد سواد داده، دانشجویان بیشترین مهارت را در مؤلفة استفاده از دادهها و کمترین مهارت را در مؤلفة مدیریت دادهها داشتند. از میان ویژگیهای فردی، مقطع تحصیلی و سن با متغیر سواد داده ارتباط معناداری داشت. اما بین جنسیت، ترمتحصیلی، رشتهتحصیلی و دانشکدة محل تحصیل با سواد داده ارتباط معناداری وجود نداشت. نتایج: نتایج پژوهش نشانداد که سواد داده دانشجویان در سطح مطلوبی نیست و آنها چندان از مهارتهای سواد داده بهرهمند نیستند. لازم است، مسئولین دانشگاه به ارتقای سطح سواد داده در قالب برنامههای آموزشی و سمینارهایی با موضوع سواد توجه نمایند و دانشجویان نیز در تقویت و کسب مهارتهای سواد داده بکوشند. اصالت و ارزش: این مطالعه با تحلیل وضعیت سواد داده دانشجویان، به دانشگاهها کمک میکند تا برنامههای آموزشی مناسبی برای توسعه این مهارت درنظر بگیرند و درنهایت به تربیت دانشجویانی دارای توانمندیهای تحلیلی درحوزه دادهها کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
استفاده از دادهها؛ درک دادهها؛ مدیریت دادهها | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
زوارقی، رسول؛ قنبری، خدیجه؛ و عطاپور، هاشم. (1402). بررسی سطح سواد دادهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و عوامل مؤثر بر آن. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 57(1)، 1-14. DOI: 10.22059/jlib.2023.356284.1673 زوارقی، رسول؛ قنبری، خدیجه؛ و عطاپور، هاشم. (1402). طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش سواد دادهای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(4)، 35-54. DOI: 10.22091/stim.2023.8964.1913
Bowler, L., Acker, A., Jeng, W., & Chi, Y. (2017). “It lives all around us”: Aspects of data literacy in teen's lives. Proceedings of the association for information science and technology, 54(1), 27-35. https://doi.org/10.1002/pra2.2017.14505401004
Carlson, J., Fosmire, M., Miller, C. C., & Nelson, M. S. (2011). Determining data information literacy needs: A study of students and research faculty. portal: Libraries and the Academy, 11(2), 629-657.DOI: 10.1353/pla.2011.0022
Deja, M., Januszko-Szakiel, A., Korycińska, P., & Deja, P. (2021). The impact of basic data literacy skills on work-related empowerment: The alumni perspective. College & research libraries, 82(5),708-729. DOI:10.5860/crl.82.5.708
Dichev, Ch., & Dicheva, D. (2017). Towards data scince literacy. Procedia computer science journal 108(2), 2151-2160. DOI:10.1016/j.procs.2017.05.240
Downes, S. (2022). Data literacy. Digital technology research center . https://www.downes.ca/files/docs/FINAL_May_2022_Data_Literacy_Report.pdf
Gray, J., Gerlitz, C., & Bounegru, L. (2018). Data infrastructure literacy. Big Data & Society, 5(2), 2053951718786316. https://doi.org/10.1177/2053951718786316
Liang, H., Beibei, W., & Jun, S. (2020). Research on the Path of Data Literacy Cultivation for College Students. In Modern Management based on Big Data I (pp. 69-73). IOS Press. DOI: 10.3233/FAIA200641.
Moncada, I. L. R. (2018). Data Literacy and Confidence for Building Learning Analytics Solutions in Higher Education Institutions. A Review. In BIR Workshops (pp. 293-299).
Adika, F. O., & Kwanya, T. (2020). Research data management literacy amongst lecturers at Strathmore University, Kenya. Library Management, 41(6/7), 447-466. https://doi.org/10.1108/LM-03-2020-0043
Oguguo, B. C., Nannim, F. A., Okeke, A. O., Ezechukwu, R. I., Christopher, G. A., & Ugorji, C. O. (2020). Assessment of students’ data literacy skills in southern Nigerian universities. Universal Journal of Educational Research, 8(6), 2717-2726. DOI:10.13189/ujer.2020.080657
Li, A. W., Sinnamon, L. S., & Kopak, R. (2022). Exploring learning opportunities for students in open data portal use across data literacy levels. Information and Learning Sciences, 123(9/10), 601-620. https://doi.org/10.1108/ILS-01-2022-0003
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |