تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,455 |
آسیب شناسی برنامه ی درسی ریاضی دوره ی ابتدایی بر اساس مولفه های برنامه ی درسی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 1-17 اصل مقاله (756.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63093.1152 | ||
نویسندگان | ||
موسی پیری1؛ عیسی برقی* 2؛ جواد قصاب زاده3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3دانشگاه شهید مدنی | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، آسیبشناسی برنامهی درسی ریاضی دورهی ابتدایی با تأکید بر مولفههای اصلی برنامهی درسی هدف، محتوا، اجرا، ارزشیابی و مواد و منابع بود. روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی؛ کمی( توصیفی پیمایشی) و کیفی (مصاحبه) است. جامعهی آماری در هر دو بخش کمی و کیفی شامل کلیهی آموزگاران شهرستانهای چالدران، شوط و چایپاره بودند که در بخش کمی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی 260 نفر انتخاب شدند و در بخش کیفی نیز، به روش نمونهگیری هدفمند، با 20 نفر از آموزگاران تا اشباع نظری دادهها مصاحبه به عمل آمد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 46 سوالی محققساخته، بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت و مصاحبه بود. برای برآورد روایی پرسشنامه و مصاحبه از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ در حد 94/0 تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل 7 مرحلهای کلایزی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامهی درسی ملی ریاضی دورهی ابتدایی در هر پنج مولفهی هدف، محتوا، اجرا، ارزشیابی و مواد و منابع دارای آسیبهای مختلفی است. بین دیدگاه معلمان مرد و زن در مورد آسیبهای وارده از بعد هدفها، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. از دیدگاه معلمان مرد، آسیب بیشتری در بعد اجرا، محتوا و ارزشیابی در برنامهی درسی ریاضی ابتدایی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ برنامهی درسی ملی؛ ریاضی دورهی ابتدایی؛ مولفههای برنامهی درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |