تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,493,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,576 |
ارزشیابی برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش: مطالعه موردی درس ریاضی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 33-49 اصل مقاله (834.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.62806.1143 | ||
نویسندگان | ||
حجت دهقان زاده* ؛ سمیرا تیمورزاده | ||
دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف ارزشیابی برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش: مطالعه موردی درس ریاضی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی برای پایه پنجم ابتدایی در نیم سال دوم 1402-1403 بود که توسط 20 معلم و در مجموع 9 ساعت مورد ارزیابی قرار گفت. ابزار مورد استفاده چک لیستهای ارائه شده توسط پژوهش قبلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازt تک نمونهای استفاده شد و همچنین برای رتبهبندی میزان رعایت اصول طراحی آموزشی در برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از رتبهبندی فریدمن نشان داد که به ترتیب بعد فنی، محتوا و طرح تدریس در برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی بیشتر رعایت شده است و همچنین نتایج حاصل از t تک نمونهایی نشان داد که اصول طراحی آموزشی، بعد فنی، بعد محتوا و بعد طرح تدریس معنیدار بودند اما از بین مولفههای طرح تدریس، مولفههای جلب و حفظ توجه، تامل و تفکر، بازخورد و تقویت یادگیری، کاربرد، ارزیابی و جمعبندی مطالب ارائه شده معنیدار نبودند. بنابراین طراحان آموزشی برای بهبود کیفیت یادگیری فراگیران در شبکه آموزش در درس ریاضی باید به مولفههای جلب و حفظ توجه، تامل و تفکر، بازخورد و تقویت یادگیری، کاربرد، ارزیابی و جمعبندی مطالب ارائه شده از بعد طرح تدریس توجه بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ شبکه آموزش؛ طراحی آموزشی؛ درس ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |