تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,321 |
تعداد مقالات | 16,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,836,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,513,490 |
بررسی اثربخشی داستان و خودتوضیحی بازی دیجیتال بر یادگیری، درگیری تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 66-87 اصل مقاله (943.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.62812.1144 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صالحی نجف آبادی1؛ اعظم اسفیجانی* 2؛ نگین برات دستجردی3 | ||
1کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی | ||
2استادیار تکنولوژی آموزشی دانشکاه اصفهان | ||
3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
بازیهای آموزشی دیجیتال اخیرا تحقیقات زیادی را به خود اختصاص دادهاند و پژوهشگران این زمینه از اثربخشی آنها استقبال کرده اند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی داستان و خودتوضیحی بازی دیجیتال بر یادگیری، درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری در درس ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان کلاس اول شهر تبریز میباشد که انتخاب مدرسه بصورت مدرسه دردسترس انجام شد و نمونهگیری دانشآموزان بصورت تصادفی بود که در سه گروه آزمایش یک (16 دانشآموز) و آزمایش دو (16 دانشآموز) و گروه کنترل (19 دانشآموز) قرار گرفتند. برای گردآوری داده های مربوط به متغیرهای یادگیری و انتقال یادگیری از آزمون محقق ساخته و برای متغیر درگیری تحصیلی از پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تیسینگ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل یافته های پژوهش نشان داد داستان بازی دیجیتال بر یادگیری، درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری تأثیر دارد همچنین خودتوضیحی بازی دیجیتال بر یادگیری و انتقال یادگیری تأثیر دارد اما بین خودتوضیحی بازی دیجیتال با درگیری تحصیلی تأثیری یافت نشد. بنابراین در طراحی بازیهایآموزشی برای افزایش اثربخشی آنها میتوان قابلیتهایآموزشی داستان و خودتوضیحی را مورد استفاده قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی دیجیتال؛ یادگیری مبتنی بر بازی؛ داستان؛ خودتوضیحی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |