تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,716 |
بررسی کاربرد مدل همخوانی فرد- محیط در استرس معلمان | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 3، دوره 42، شماره 171، شهریور 1378، صفحه 61-80 اصل مقاله (381.97 K) | ||
چکیده | ||
به منظور بررسی مدل همخوانی فرد-محیط در استرس معلمان(با توجه به دو بعد تواناییها-تقاضاها و ارزشها-امکانات)،250 نفر از معلمان مرد و زن در سه مقطع ابتدائی،راهنمایی و دبیرستان از مدارس شهرستان مراغه به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای همخوانی فرد-محیط و استرس را پاسخ دادند.با توجه به محاسبه ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطهء تواناییها-تقاضاها با استرس،رابطهء ارزشها- امکانات با استرس،و رابطهء همخوانی فرد-محیط با استرس،یافتهها دال بر این بودند که بین استرس و متغیرهای فوق رابطه معنادار و منفی وجود دارد،همچنین تفاوت معناداری از لحاظ میران استرس در دو گروه مردان و زنان با انجام آزمون T مستقل مشاهده شده است،که براساس آن میزان استرس در مردان بیشتر است.تحلیل واریانس انجام شده در مورد سابقهء تدریس و مقاطع تحصیلی و ارتباط آن با استرس،تفاوت معناداری نشان نداده است.بحث و بررسی یافتهها و جمعبندی نتایج در پایان مقاله ارائه شده است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,390 |