تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,019 |
سنجش میزان استفاده از منابع چاپی بر پایه اصل کمترین کوشش در بین دانشجویان دانشگاه رازی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1403، صفحه 21-34 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.62797.1097 | ||
نویسندگان | ||
امین زارع* 1؛ سلیمان شفیعی2؛ محسن جعفری3 | ||
1دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه، مدرس مدعو گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اصل کمترین کوشش مبتنی بر این واقعیت است که یک عمل همواره به طریقی که کمترین کوشش و تلاش را نیاز داشته باشد انجام میشود. پژوهش حاضر بر آن است تا به مطالعه الگوی استفاده از منابع چاپی در بین دانشجویان دانشگاه رازی و مقایسه آن با اصل کمترین کوشش بپردازد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان استفاده از منابع چاپی اعم از کتابها و مجلات، توسط دانشجویان دانشگاه رازی و تحلیل این امر است که این استفاده تا چه اندازه تابع اصل کمترین کوشش است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کمی و روش استفاده شده برای انجام آن، پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه رازی در شهر کرمانشاه بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. برای توصیف دادهها از آمارههای توصیفی و برای سنجش نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و شاپیرو-ویلک استفاده شد. در سطح استنباطی نیز از رگرسیون خطی چندمتغیره و آنووا، رگرسیون خطی گامبهگام و تحلیل اکتشافی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد استفاده از منابع چاپی توسط دانشجویان دانشگاه رازی، بهطور معناداری (R2=0/94) تابع اصل کمترین کوشش است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که متغیر اصل کمترین کوشش، پیشبین معناداری برای میزان استفاده از منابع چاپی است. نتایج: اصل کمترین کوشش یک اصل منطقی و بخردانه به نظر میرسد و اثرپذیری استفاده دانشجویان از منابع چاپی از این اصل، باید مد نظر سیاست گذاران و مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی قرار گیرد. اصالت و ارزش: مطالعه پیرامون اصل کمترین کوشش در داخل ایران چندان مسبوق به سابقه نبوده و از تازگی و اصالت برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصل کمترین کوشش؛ قانون زیف؛ منابع چاپی؛ دانشجویان؛ دانشگاه رازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
افتخار، زهره؛ حمزهزاده توفیقی، الهام؛ و سلامی، مریم. (1394، 10 آذر). رفتار اطلاع یابی: بار عاطفی، کمترین کوشش. ارائه شده در کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی. دبی. https://civilica.com/doc/424485/ داورپناه، محمدرضا. (1381). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی. دبیزش. دیانی، محمدحسین. (1379). نظرات بنیانی درباره کتابخوانی. مباحـث بنیـانی در کتابـداری و اطـلاع رسـانی ایران. مشهد: کتابخانه رایانهای. زارع، امین. (1399). اطلاع یابی سلامت در هنگام همهگیری بیماری: مطالعه موردی شهروندان کرمانشاهی در بحران شیوع کووید 19. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 14 (ویژهنامه کووید 19): 1-13. Doi:https://doi.org/10.22055/slis.2020.33088.1715 نعمتی، نسرین. (1393). ارزیابی رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس اصل کمترین کوشش و هزینه سودمندی. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کرمان. هاشمزاده، محمدجواد؛ نخعی، زینب؛ و مرادی مقدم، حسین. (1392). کاربرد و تعدیل قانون زیف و الگوی بازو در بازشناسی واژههای بازدارنده زبان فارسی با استفاده از خوشه زبانی مقالات علمی – پژوهشی رشته کتابداری و اطلاعرسانی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(2)، 191-208 . doi:10.22067/riis.v3i2.16175
Lund, B. D. (2019). The citation impact of information behavior theories in scholarly literature. Library & Information Science Research, 41(4), 100981. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2019.100981
Nelson, K. S., & Tugwell, Y. V. (2022). Information-seeking behaviour of students at a Caribbean University during the COVID-19 pandemic. Library Management, 43(3/4), 257-279. https://doi.org/10.1108/lm-10-2021-0089
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |