تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,862,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,688,261 |
واکاوی معنایی نقش توسعه حرفه ای در منزلت اجتماعی معلمان ( نمونه پژوهش : معلمان شاغل در استان تهران) | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مستخرج از پایاننامه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2024.58756.1762 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا رهگذر1؛ علی بقائی سرابی* 2؛ افسانه وارسته فر3 | ||
1گروه جامعه شناسی ،دانشکده علوم اجتماعی ، رسانه و ارتباطات ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران | ||
2گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه جامعه شناسی،دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی معنا کاوانه نقش توسعه حرفهای در منزلت اجتماعی معلمان است. روش پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد (گرندد تئوری) است. جمعیت آماری پژوهش از میان معلمان شاغل در آموزش و پرورش غرب استان تهران و بر اساس اصل اشباع نظری 19 نفرازآنان انتخاب شدند. سئوالات مصاحبه بر اساس نظر گروه هدایت کننده تحقیق و با استفاده از روش دلفی به رویت و ملاحظه صاحب نظران رشتههای جامعه شناسی، مدیریت و علوم تربیتی رسید و روایی محتوایی به مدد خبرگان مورد تایید قرار گرفت و همچنین برای سنجش پایایی آن از ضریب کاپا (میزان توافق بین داوران) استفاده شد. مفاهیم استخراج شده از این مصاحبهها شامل 54 گزاره اولیه مفهومی در بخش توسعه حرفهای، 132 گزاره مفهومی در بخش منزلت اجتماعی و 45 گزاره اولیه مفهومی در بخش نقش توسعه حرفهای در منزلت اجتماعی معلمان بدست آمد. این مفاهیم طی سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی و در قالب یک الگوی نظری ( پارادایم ) و با محوریت یک مقوله اصلی ( مقوله هسته )، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها منعکس شده است. تحلیل دادههای تحقیق نشان از نقش توسعه حرفهای در جایگاه منزلتی معلمان دارد و بیان میدارد که بین دو مقوله اصلی پژوهش یعنی توسعه حرفهای و منزلت اجتماعی معلمان ارتباطی هم افزا و مستقیم وجود دارد که در آن نقش معلمان، نقشی تعیین کننده وتاثیرگذار است. پارادایم یا طرح الگوواره ( طرح شماتیک) در بخش یافتهها و نتایج تحقیق آورده شده است. واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، توسعه حرفهای، تحول منزلتی، معلمان. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: آموزش و پرورش؛ توسعه حرفهای؛ تحول منزلتی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 |