
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,406 |
تعداد مقالات | 17,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,706,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,889,521 |
بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی بر اساس مدل آمیخته 7P در کتابخانههای عمومی استان یزد | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1404، صفحه 24-45 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.62636.1095 | ||
نویسندگان | ||
یگانه داستار1؛ اسماعیل مصطفوی* 2؛ فضه ابراهیمی3؛ ابراهیم زال زاده2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانههای عمومی استان یزد است. روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش پژوهش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل 141 کتابدار و 82 مسئول کتابخانههای عمومی استان یزد است. در این پژوهش حجم نمونه، 145 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 98% محاسبه شد. تجزیهوتحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری 23.SPSS V و در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین آمیختههای مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانههای عمومی استان یزد بیشتر از سطح متوسط است و آمیخته «افراد» بهترین وضعیت را نسبت به سایر آمیختهها دارد. همچنین اختلاف مشاهدهشده بین میانگین نمرات آمیختههای فرایند بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان یزد برحسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت، فقط در آمیخته «افراد» و «شواهد فیزیکی» و برحسب متغیر جمعیت شناختی سن، در آمیخته «قیمت» معنادار بوده است. نتایج: نتایج نشان داد که وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان یزد بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P، بیشتر از سطح متوسط است و در وضعیت مناسبی قرار دارد. ازاینرو، نگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد به استفاده از آمیختههای بازاریابی بهمنظور جذب مراجعین به کتابخانه، اطمینان از رضایت آنان و ارتقای استفاده آنان از کتابخانه مثبت است. اصالت و ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به آمیختههای بازاریابی 7P شامل محصول، قیمت، مکان، تشویق و ترغیب، افراد، شواهد فیزیکی و فرایند تأکید میکند. لذا، برنامهریزان، مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی میتوانند با بهکارگیری آمیخته بازاریابی 7P به بهبود خدمات ارائهشده بخصوص توسعه خدمات الکترونیکی نوین کتابخانه در بازاریابی و جذب هرچه بیشتر خوانندگان دائمی بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی؛ آمیخته بازاریابی؛ مدل بازاریابی؛ کتابداران؛ کتابخانههای عمومی استان یزد | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
پشوتنیزاده، میترا؛ سلیمیان، ملیحه؛ و ظفریان، زینب. (1397). تعیین رابطه بازاریابی اجتماعی با فرهنگ مطالعه کاربران و مقایسه دیدگاه آنها با کتابداران: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی شهرستان لنجان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 9(1)، 350-372. https://doi.org/10.22067/riis.v0i0.75430 چشمهسهرابی، مظفر؛ پشوتنیزاده، میترا؛ عروجی، زینب. (1398). مطالعه ابعاد بازاریابی کالاها و خدمات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین، 9(1)، 53-68. https://doi.org/10.22108/nmrj.2019.89486.0 خدابخشی، مریم؛ و سلامی، مریم. (1396). مطالعه وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی شهر بیرجند. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 3(11)، 23-45. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26766116.1396.11.3.2.8 شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین؛ محمدی استانی، مرتضی؛ و سلیمانی، ناهید. (۱۳۹۲). بررسی وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7P. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(4)، 415-430. https://doi.org/10.22059/jlib.2013.51133 Abule, M. A. (2022). Marketing to Enhance the Use of Information Resources and Quality of Services in Medical Libraries of Public Universities in North-West Nigeria (Doctoral dissertation, University of KwaZulu-Natal, Pietermaritzburg). Available at: https://core.ac.uk/download/534374353.pdf.
Adeyoyin, S. O. (2005). Strategic planning for marketing library services. Library management, 26(8/9), 494-507.https://doi.org/10.1108/01435120510631783
Bamigbola, A.A. (2013). Application of Marketing Strategies and Mix to Digital Information Application of Marketing Strategies and Mix to Digital Information Services (DIS): Nigerian University Libraries Perspectives. Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/961/
Biranvand, A., & Ghaffari, S. (2018). A Comparative Study on the Marketing Status of Library Services in Iran: A Case Study. Library Philosophy and Practice (e-journal). 2066. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2066
Huzaifa, H.M., & Sehar, N.E. (2022). Marketing of Library and Information Product and Services: Study of Special Libraries of Karachi. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7384. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7384/
Kabir Khan, M., Usman, M. & Mustafa, S. (2022). Use of Innovative Tools for Library Marketing in the University Libraries of Lahore, Pakistan. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 7(11), 792-799. https://doi.org/10.5281/zenodo.7395135
Kaur, A., & Rani, S. (2008). Marketing of Information Services and Products in University Libraries of Punjab and Chandigarh (India). Library Management, 29(6/7), 515-537. https://doi.org/10.1108/01435120810894536
Latif, A., & Haq, I.U. (2023). Marketing of Library and Information Services in Medical College Libraries in the Punjab Pakistan. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7783. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7783/
Martey, A.K. (2000). Marketing Products and Services of Academic Libraries in Ghana. Libri, 50, 261-268. https://doi.org/10.1515/LIBR.2000.261
Ojiambo, J.B. (1994). Application of Marketing Principles and Techniques to Libraries and Information Centers. Library Review, 43(2), 46-51. https://doi.org/10.1108/00242539410053886
Otuu, F.O., & Unegbu, V.E. (2022). Marketing Strategies and Use of Library Information Services in Academic Libraries in Lagos State, Nigeria. Journal of Information and Knowledge Management, 13(1), 10-24. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v13i1.2
Shontz, M.L., Parker, J.C., & Parker, R. (2004). What Do Librarians Think About Marketing? A Survey of Public Librarians’ Attitudes Toward a Marketing of Library Services. Library Quarterly. 74(1), 63-84. https://doi.org/10.1086/380854
Spalding, H.H., & Wang, J. (2006). The Challenges and Opportunities of Marketing Academic Libraries in the USA. Library Management, 27(6/7), 494-504. https://doi.org/10.1108/01435120610702477
Weingand, D. E. (1995). Preparing for the New Millennium: The Case for Using Marketing Strategies. Library Trends, 43(3), 295-317. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |