تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,293 |
تعداد مقالات | 15,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,054,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,843,021 |
مؤلفههای پیادهسازی مدیریت دانش در آموزش فنی و حرفهای غیررسمی ایران | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.61541.1082 | ||
نویسندگان | ||
یعقوب نماینده* 1؛ فهیمه باب الحوایجی2؛ نجلا حریری3؛ بتول رحمانی4 | ||
1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مدیریت دانش یکی از ضروریات هر سازمانی جهت دستیابی به رسالت خود میباشد. پژوهش صورت گرفته بهمنظور ارائه مؤلفههای پیادهسازی مدیریت دانش در نهادها و سازمانهای مجری آموزش فنی و حرفهای غیررسمی در ایران تهیه شده است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی بوده و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روشهای فراترکیب و دلفی است. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که جمعاً 142 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت تعداد 9 پژوهش مورد تحلیل قرار گرفت. پس از شناسایی مقولهها به روش فراترکیب، با روش دلفی فازی، با ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان به اعتبارسنجی و ارائه شاخصهای نهایی پرداخته شد. یافتهها: در این پژوهش با بررسی و دستهبندی و بومیسازی کدهای توصیفی حاصل از متون و استخراج تمام عوامل در پنج مقوله و هفت مؤلفه تحت عناوین 1) مقوله سیاستگذاری و برنامهریزی (مؤلفه: استراتژیها، سیاستها و برنامهها)؛ 2) مقوله ساختار (مؤلفه: فرهنگ و مؤلفه: ساختار سازمانی و دانشی و محیط فیزیکی)؛ 3) مقوله منابع انسانی (مؤلفه: مدیریت عالی و مؤلفه: کارکنان)؛ 4) مقوله فرایند (مؤلفه: فرایند مدیریت دانش) و 5) مقوله زیرساختها و توانمندی فناوری اطلاعات و ارتباطات (مؤلفه: پایگاههای دانش، سامانهها و قالبهای دیجیتالی) دستهبندی شد. سپس با در نظر گرفتن مقوله و مؤلفههای مذکور کدها (مفاهیم) احصاء و مبتنی بر مفاهیم مذکور سؤالات از خبرگان تنظیم شد. در میان 5 مقوله شناساییشده، مشارکت منابع انسانی، پشتیبانی هیئترئیسه سازمان (رئیس و معاونان) و پشتیبانی دولت (سازمانهای اداری و استخدامی و برنامهوبودجه) در استقرار مدیریت دانش سازمان مهمترین عوامل هستند. بحث و نتیجهگیری: در حال حاضر نظام مدیریت دانش در سازمانها و نهادهای آموزش فنی و حرفهای کشور پیادهسازی نشده است. لذا استقرار مدیریت دانش یک ضرورت اساسی است. توجه به مدیریت دانش در برنامههای کلان و عملیاتی، همسو نمودن ساختار سازمانی با اعمال مدیریت دانش، طراحی فرایندهای لازم، نهادینه سازی فرهنگ مدیریت دانش، همراه نمودن منابع انسانی بهعنوان شاخص محوری بههمراه مؤلفه اهتمام مدیریت عالی و هیئترئیسه سازمانهای آموزش مهارتی غیررسمی بسیار حائز اهمیت است. بهطور معمول اغلب سازمانهای آموزش فنی، حرفهای و مهارتی غیررسمی از امکانات و زیرساختهایی فناوری اشاره شده در شاخصها و مؤلفههای عنوان شده برخوردارند؛ بنابراین ایجاد انسجام و پیوند این امکانات و زیرساختها میتواند استفاده از مدیریت دانش را برای مجموعههای مذکور فراهم نماید. اصالت و ارزش: ایده استقرار مدیریت دانش، یک ایدۀ نو برای سازمانهای آموزش فنی و حرفهای غیررسمی ایران است که برای اولین بار با استنتاج از ایدههای دیگران و باتوجه به تجربه زیسته پژوهشگر از زاویههای متفاوت تبیین و از تکنیکهای متنوعی با هدفی تازه مبتنی بر نوآوری در روششناختی پژوهش شامل فراترکیب و دلفی فازی و با گذر از مرزهای روششناسی معمول و با بهرهبرداری از دانش خبرگان و صاحبنظران و با هدف تکمیل کارهای اصیل دیگر محققان انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فنی و حرفهای؛ آموزش فنی و حرفهای غیررسمی؛ مؤلفههای مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، شیما؛ و قلیچ لی، بهزاد. (1395). امکان سنجی استقرار مدیریت دانش با رویکرد سازمان بهره وری آسیایی. چشم انداز مدیریت دولتی، 7(1)، 95-114. dor :20.1001.1.22516069.1395.7.1.4.5
حمیدی، فاطمه؛ بابالحوائجی، فهیمه؛ حریری، نجلا؛ و عباسیان، حسین. (1402). شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی ایران با رویکرد مدیریت دانش. بازیابی دانش و نظامهای معنایی،10(35)، 171-214. doi: 10.22054/jks.2022.70965.1546
خداوردیان، مجیدرضا؛ و حسینی، س. ج. (1385، آبان). تحلیل عامل سودمندی دورههای آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی برای شاغلان روستایی استان تهران [پوستر]. https://icaeenr.areeo.ac.ir/article_58810.html
دیهیم، جواد؛ بختیاری قایندری، منصوره؛ فضایلی گاه، حسین؛ و حسن زاده، محمدمهدی. (1395، 18 شهریور). نقش مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی. مشهد. https://civilica.com/doc/597133/
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. (1401). تقویم آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. https://irantvto.ir/1401
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. (1401). سالنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور.
شاکری، محسن؛ برزگربفرویی، کاظم؛ و جمشیدی، محمدعلی. (1397). ارائه الگوی تناسب آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای بازارکار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد بر اساس نظریه داده بنیاد. نوآوریهای آموزشی،18(3)، 58-39. doi: 10.22034/jei.2019.99315
شجاعیفر، زینب؛ مرزیه، افسانه؛ و ناستیزایی، نادر. (1396). رابطه اخلاق حرفهای با مدیریت دانش و درگیری شغلی. اخلاق زیستی، 7(23)، 18-28. https://doi.org/10.22037/bioeth.v7i23.15400
شورای عالی آموزش تربیت فنی، حرفهای و مهارتی. (1402). دستورالعمل تنظیم استانداردهای مهارت.
عباسی، رضا؛ و خلوتی جابری، سمیه؛ و قلتاش، عباس. (1394، 16 بهمن). مدیریت دانش ونقش آن دربهبود وکارآیی مراکزآموزشی. گله دار . https://civilica.com/doc/482792/
غفاری، سعید؛ دهقان، فرزانه؛ و قرهبقلو، وحید. (1400). نقش منابع موجود در آرشیو شبکه مستند سیما در هدایت مدیریت دانش و تسهیم سرمایههای فکری. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 8(2)، 57-68. doi: 10.30473/mrs.2022.54684.1434
کیخا، زهرا؛ زیرک، مهدی؛ و کیخا، محسن. (1395، 21 اسفند). مدیریت دانش و کاربرد آن در سازمانهای آموزشی. مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا). شیراز. https://civilica.com/l/6088/
لطفی جلال آبادی، مصطفی؛ فرهادی، علی؛ روایی، سلطنت؛ و غلامی، محمود. (1398). طراحی الگوی مهارتمحوری برای دانشجویان فنیوحرفهای با استفاده از نظریه دادهبنیاد. کارافن، 16(2)، 71-100. Dor: 20.1001.1.23829796.1398.16.46.4.9
لطیفیان، احمد؛ و امیری، غلامحسین. (1387، 10-12 اردیبهشت). فرایند مدیریت دانش درنظام آموزشی غیر رسمی دانشگاه ها بر اساس نظریه نوناکا وتاکوچی. مشهد. https://civilica.com/l/3152/
مجلس شورای اسلامی. (1383). قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/94202
مجلس شورای اسلامی. (1389). قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196
مجلس شورای اسلامی. (1396). قانون برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی کشور. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547
مجلس شورای اسلامی. (1396). قانون نظام جامع آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1040298
هیئت وزیران. (1397). آییننامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی. مصوب 24/11/1397. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1118710
Ali, G., Friska, S. Y., & Efendi, R. (2023). Enhancing the Professional Competence of Vocational School Teachers Through a Knowledge Management System-Based Training Model. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(2), 354-363. DOI:10.23887/jppp.v7i2.62207 Alosaimi, M. (2016). The role of knowledge management approaches for enhancing and supporting education, Université Panthéon-Sorbonne. Paris . https://theses.hal.science/tel-01816021/file/ALOSAIMI.pdf Knowledge Management in Technical and Vocational Education and Training (2000), the Federal Institute for Vocational Training (BIBB). https://unevoc.unesco.org/fileadmin/userupload/pubs/iug019e.pdf McAdam, R., & McCreedy, S. (1999). The process of knowledge management within organizations: a critical assessment of both theory and practice. Knowledge and process management, 6(2), 101-113. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1441(199906)6:2<101::AID-KPM53>3.0.CO;2-P Petrides, L. A., & Nodine, T. R. (2003). Knowledge management in education: defining the landscape. Institute for the Study of Knowledge Management in Education Sadewa, E. D. A., Ardi, R., & Suzianti, A. (2019). Knowledge management system model development for higher technical vocational education. IPTEK Journal of Proceedings Series, (3), 102-108. http://dx.doi.org/10.12962/j23546026.y2019i3.5851 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 243 |