تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,335 |
زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس در دوره قاجار(1265-1344ق.)) | ||
فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2024.60719.2504 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا آریان فر* | ||
هیات علمی بنیاد ایران شناسی | ||
چکیده | ||
ورود فناوریهای جدید به ایران، منشاء تحولات ژرفی در عرصههای گوناگون اجتماعی و فرهنگی عصر قاجار گردید. صنعت عکاسی در دورة محمدشاه به ایران وارد و گسترش آن، از دورة ناصری، با حضور عکاسان مرد آغاز شد و بتدریج با علاقهمندی زنان، ورود زنان عکاس و تاسیس عکاسخانة بانوان، مورد توجه قرار گرفت. در طی این دوره، جامعة ایران همگام با تحولات جهانی، تغییرات بنیادینی در فرهنگ و هنر تجربه نمود که از نتایج آن، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زن در ساختار اجتماعی و فرهنگی است. مسالة اصلی این پژوهش، تحلیل زمینههای اجتماعی و فرهنگی ورود فناوریهای جدید، در علاقهمندی و ورود زنان به عکاسی، از دورة ناصری تا زمان کشف حجاب است. به تبع آن سؤال اصلی پژوهش، چگونگی استقرار و ساز و کار این ضرورتها و تغییرات اجتماعی - فرهنگی و نتایج آن است. هدف این مقاله، بررسی نقش و جایگاه زنان و نقش عوامل تـاثیرگذار و چگونگی ورود به فعالیتهای اجتماعی با تاکید بر موضوع زنان عکاس و عکاسی از زنان است. این مقاله با روش پژوهش تاریخی و شیوهای توصیفی- تحلیلی با تاکید بر دیدگاه معیار جهانی ماتیلا و همکاران در تقسیمبندی مخاطبان پدیدههای جدید، و مدل کنش جمعی چارلز تیلی انجام شده است. یافتههای پژوهش حاضر، نشان میدهد که با ورود این فناوری به عرصة اجتماع، در یک کنش جمعی ابتدا زنان اشراف، یکی از گروههای اجتماعی معیار به عکاسی علاقهمند شدند و به تدریج در اواخر دورة قاجار، فرصت مشارکت زنان از دیگر گروهها، در عرصة عکاسی فراهم گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوریهای جدید؛ صنعت عکاسی؛ قاجاریه؛ ناصرالدینشاه؛ زنان عکاس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |