تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,715 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,814,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,658,072 |
نقش رفتارهای بین فردی والدین بر شاخصهای روانشناختی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2024.60634.1083 | ||
نویسندگان | ||
اسرا شهبازی* 1؛ محمدتقی اقدسی2؛ بهزاد بهزادنیا3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تبریز.ایران | ||
2'گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز تبریز ایران | ||
3دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
بر اساس نظریه خودمختاری، حمایت از نیازهای اساسی روانشناختی جنبه مهمی از تعاملات والدین با فرزندان است. این مطالعه با هدف بررسی نقش رفتارهای حامی- نیاز، تخریب کننده- نیاز و بی تفاوت والدین بر شاخصهای روانشناختی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مطالعه را دانشآموزان کم توان ذهنی شهرستان مریوان تشکیل دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رفتارهای بین فردی والدین بهاوسار (2019)، نیازهای اساسی روانشناختی چن (2015)، تنظیمات انگیزشی رایان و کانل (1989) و مقیاس بهزیستی داینر و امونز (1984) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که رفتارهای حامی- نیاز والدین با انگیزه درونی، عاطفه مثبت و رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط مثبت و با تنظیم بیرونی، عاطفه منفی و سرخوردگی از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط منفی دارد (05/0>p ). رفتارهای تخریبکننده- نیاز والدین با تنظیم درون فکنیشده، بیانگیزگی، عاطفه منفی و سرخوردگی از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط مثبت و با تنظیم خودپذیر، عاطفه مثبت و رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط منفی دارد (05/0>p ). علاوه بر این، رفتارهای بیتفاوت والدین با تنظیم درون فکنیشده، تنظیم بیرونی، بیانگیزگی، عاطفه منفی و سرخوردگی از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط مثبت و با تنظیم خودپذیر، عاطفه مثبت و رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط منفی دارد (05/0>p ). با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر میرسد سبک فرزندپروری حامی- نیاز در تقویت شاخصهای روانشناختی مثبت و کاهش شاخصهای روانشناختی منفی در دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای اساسی روانشناختی؛ بهزیستی؛ انگیزش؛ اختلال کم توان ذهنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |